W Polsce powstaje fabryka rowerów dla Decathlonu. To wasz projekt czy partnera zewnętrznego?
Od około dziesięciu lat współpracujemy z portugalskim partnerem, specjalistą w zakresie montażu rowerów. Fabryka, którą budujemy w Polsce, będzie największym zakładem montażu rowerów w Europie i w 100 proc. pracującą dla Decathlonu. Regularną produkcję rozpoczniemy w pierwszych miesiącach 2022 roku i początkowo będziemy produkować rowery dla dzieci i MTB, a w dalszych miesiącach – kolejne modele. Naszym celem jest jednak nie tylko stworzenie montowni rowerów. Intensywnie pracujemy z lokalnymi przedsiębiorstwami, aby wdrożyć w Polsce lokalną produkcję komponentów do rowerów. Mamy już pierwsze sukcesy na tym polu – rozpoczynamy produkcję baterii do topowych modeli elektrycznych oraz układów elektronicznych. Mamy też bardzo zaawansowane projekty produkcji komponentów do silników elektrycznych oraz amortyzatorów. W fabryce zatrudnienie znajdzie początkowo około 250 osób, a po osiągnięciu pełnych mocy produkcyjnych – około 600. Mimo że budowa fabryki w Brześciu Kujawskim wciąż trwa, w czerwcu br. w tymczasowym miejscu w Toruniu ruszyła testowa produkcja, która ma na celu sprawdzenie łańcucha dostaw i przetestowanie wszystkich procesów. Warto dodać, że Polska jest jednym z wiodących krajów w dziedzinie montażu rowerów w Europie – wszystkich marek łącznie – obecnie zajmujemy czwarte miejsce.
Ile rowerów będzie można w nowym zakładzie produkować?
Na maksymalnych obrotach będziemy montować ponad milion rowerów rocznie. Decathlon Polska będzie produkować dla swoich sklepów w Polsce, ale także dla wszystkich krajów europejskich. Nie bez znaczenia jest również fakt, że dzięki fabryce zwiększymy naszą zdolność reagowania na potrzeby rynku. Aktualna sytuacja przyczyniła się do wzrostu zainteresowania rowerami, zwłaszcza segmentem rowerów miejskich ze wskazaniem na rowery elektryczne. Bezpieczne i zdrowe przemieszczanie się to przyszłość, która została zdecydowanie przyspieszona przez pandemię. Warto też dodać, że chcąc w pełni wykorzystać potencjał fabryki, analizujemy możliwość dostarczania rowerów do krajów poza Unią Europejską, w tym na Ukrainę i do Rosji. Zakład będzie miał możliwości produkcyjne obejmujące także wszystkie pozostałe kategorie rowerów, jakie występują w naszej ofercie. Ta fabryka stanie się jednym z największych centrów produkcji rowerów w Europie.
Inne kierunki rozwoju firmy?