Pracownik samorządowy pracujący od poniedziałku do piątku otrzymał polecenie pracy w sobotę. Tego dnia pracował 4 godziny. Czy za ten czas przysługują mu 4 godziny wolnego, czy cały dzień wolny od pracy? – pyta czytelnik.
Pracownikowi należy udzielić dnia wolnego od pracy. Taka rekompensata wynika z konieczności zachowania zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. Przed zakończeniem okresu rozliczeniowego te 4 godziny nie stanowią zaś nadgodzin.
Wybiera pracownik
Artykuł 42 ust. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 902; dalej: ustawa) wskazuje, że pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze. Z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
W zakresie nieuregulowanym tą ustawą do stosunków pracy pracowników samorządowych stosujemy przepisy kodeksu pracy. W odniesieniu zaś do czasu pracy ustawa odnosi się w zasadzie tylko do nadgodzin – odmiennych zasad rekompensaty, nieco innych niż w kodeksie pracy podstaw odmowy wykonywania tej pracy, nieco też różniących się przesłanek zlecania. Ustawa w żaden sposób nie reguluje m.in. pracy w niedziele i święta czy w dniach wolnych wynikających z zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy.
Praca w godzinach nadliczbowych to ta wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy. Pracowników samorządowych obowiązują zaś kodeksowe normy czasu pracy, czyli 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.