W przypadku likwidacji pracodawcy normalną koleją rzeczy jest, że wszystkie pracujące u niego osoby tracą zatrudnienie. Nawet objęte szczególną ochroną stosunku pracy, takie jak kobiety w ciąży czy osoby w wieku przedemerytalnym. Podobny skutek dotyka też członków korpusu służby cywilnej (sc) w razie likwidacji urzędu. Ale nie wszystkich. Ze stratą etatu w takiej sytuacji pogodzić muszą się tylko pracownicy tej służby oraz osoby zajmujące wyższe stanowiska w służbie cywilnej.
Urzędnicy mianowani mają szansę zachować zatrudnienie. Oczywiście u innego pracodawcy i prawdopodobnie na nieco innych warunkach. Ustawa o służbie cywilnej (dalej usc) w takich okolicznościach zobowiązuje, bowiem szefa sc do przeniesienia ich do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości (art.66 usc). Podobny obowiązek szef sc ma w przypadku, gdy reorganizacja urzędu uniemożliwia dalsze zatrudnienie w nim urzędników sc.
Likwidacja i reorganizacja
Likwidacja urzędu oznacza podjęcie decyzji o jego likwidacji a nie całkowite zniesienie urzędu. Zdaniem prof. K. Rączki (Ustawa o służbie cywilnej Komentarz LexisNexis Warszawa 2010 r.) już sam fakt podjęcia decyzji o likwidacji upoważnia władze służbową do podjęcia działań zmierzających do przeniesienia urzędnika do innego urzędu lub, w razie niemożności dokonania takiego przeniesienia, do rozwiązania z nim stosunku pracy za wypowiedzeniem.
Reorganizacja jest natomiast rozumiana jako zmiana organizacji urzędu, dokonana w trybie identycznym jak przy ustalaniu struktury (wyrok NSA z 20 stycznia 1994 r., II SA 2348/93, ONSA 1995, nr 1, poz. 35). Z powyższego wynika, że reorganizacja powinna być dokonana w drodze aktu kształtującego ustrój urzędu (np. nowego statutu, nowego regulaminu organizacyjnego urzędu). Jednak, zdaniem SN (wyrok z 14 stycznia 2008 r. II PK 107/07, OSNAPiUS 2009 nr 5-6, poz. 62, str. 200) likwidacja stanowiska urzędniczego, bądź jego przeniesienie do innej komórki organizacyjnej urzędu, dokonywane poza trybem legislacyjnym przewidzianym dla zmian statutu lub regulaminu organizacyjnego, stanowi również reorganizację urzędu. Zdaniem SN - zarówno statut jak i regulamin organizacyjny nie określają, w sposób zupełny struktury organizacyjnej urzędu, bo też nie taka jest ich rola. Wprawdzie wyrok ten nie dotyczy ustawy o służbie cywilnej, wyjaśnia, bowiem pojęcie reorganizacji użyte w art. 10 oraz art. 13 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1511 ze zm.), ale jak przyjmuje się w doktrynie, cytowane stanowisko SN zachowuje swą aktualność także na gruncie ustawy o służbie cywilnej.
Powinność szefa sc
Przeniesienie urzędnika do innego urzędu w przypadku likwidacji jego urzędu macierzystego jest obowiązkiem szefa sc (ustawa posługuje się zwrotem kategorycznym „szef sc przenosi"), ale obowiązkiem względnym. Z treści art. 71 ust.1 pkt 4 usc wynika bowiem, że jeśli takie przeniesienie na podstawie art.66 usc będzie niemożliwe (ustawodawca dopuszcza więc i taką sytuację) stosunek pracy urzędnika sc po prostu zostanie rozwiązany z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Co istotne, art. 71 ust.1 pkt. 4 usc odnosi się tylko do likwidacji urzędu, co oznacza, że w przypadku reorganizacji takiego pola manewru ani szef sc ani urząd nie ma (reorganizacja nie może być powodem wypowiedzenia stosunku pracy urzędnika). Dlatego w jej przypadku szef sc nie ma wyjścia i musi znaleźć nowe miejsce pracy dla tracącego etat urzędnika.