Postępowanie administracyjne: nowy termin załatwienia sprawy powinien być konkretny
Przesłanki stosowania
Środek prawny w postaci ponaglenia może być stosowany szerzej, niż zażalenie/skarga obowiązujące w poprzednim stanie prawnym. Można z niego skorzystać jeżeli organ administracji nie dochował miesięcznego terminu na załatwienie sprawy (lub innego terminu przewidzianego przepisem szczególnym dla danego rodzaju sprawy), jak też terminu wyznaczonego przez sam organ w wypadku stwierdzenia opóźnienia. Ponadto na podstawie art. 37 § 1 pkt 2 k.p.a. można wystąpić z ponagleniem jeżeli sprawa prowadzona jest dłużej niż jest to konieczne do jej załatwienia. W takim wypadku wniesienie ponaglenia zależy od poczucia strony czy postępowanie prowadzone jest zbyt długo.
Ustawodawca nie przewidział żadnego terminu, który musiałby być przekroczony. Dopuszczalne jest zatem wniesienie ponaglenia w sytuacji, w której sprawa nie wymaga przeprowadzania postępowania wyjaśniającego (np. wraz z wnioskiem o wydanie decyzji strona przedłożyła wszystkie wymagane prawem dowody) i nie upłynął jeszcze miesięczny termin na jej załatwienie.
Ostateczna ocena – czy w sprawie doszło do przewlekłości – należeć będzie do organu wyższego stopnia nad organem prowadzącym postępowanie (lub jeżeli nie ma takiego organu, to do samego organu właściwego) albo do sądu administracyjnego, jeżeli dalej zostanie wniesiona skarga na przewlekłość. Ponaglenie może być złożone zarówno wtedy, gdy organ działa przewlekle (np. podejmuje zbyt wiele czynności w sprawie) oraz gdy dopuścił się bezczynności (np. nie podejmuje żadnych czynności).
Kiedy dochodzi do przewlekłości
Orzecznictwo wydane w nowym stanie prawnym dostarcza wskazówek co do sytuacji ocenianych jako przewlekłe. O zasadach oceny, czy w sprawie doszło do przewlekłości, wypowiedział się poznański WSA: „Ocena, czy „postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne" wymaga każdorazowo odniesienia się do charakteru i okoliczności konkretnej sprawy i weryfikacji, czy czynności prowadzone były przez organ w sposób sprawny. Ocena taka – z uwagi na brak jednoznacznych kryteriów ustawowych – powinna uwzględniać zasady doświadczenia życiowego, zwłaszcza dotyczące tego jak działa i jak może działać administracja publiczna" (wyrok WSA w Poznaniu z 5 grudnia 2018 r. II SAB/Po 96/18).
Przewlekłość postępowania administracyjnego rozumiana jest szeroko przez sądy: „Z przewlekłym prowadzeniem postępowania mamy do czynienia nie tylko wtedy, gdy organ nie podejmuje żadnych czynności, ale również wówczas, gdy podejmuje nieefektywne działania, które nie zmierzają do zebrania niezbędnego materiału dowodowego, nie wyjaśniają istotnych okoliczności i nie prowadzą do zakończenia postępowania. Ponadto wtedy, gdy między poszczególnymi czynnościami organu występują nieusprawiedliwione okresy przerw, które w sumie prowadzą do znaczącego i nieakceptowalnego z punktu widzenia zasad ekonomiki procesowej wydłużenia czasu trwania postępowania" (wyrok WSA w Gdańsku z 24 stycznia 2019 r. III SAB/Gd 75/18). Jakkolwiek sąd warszawski zauważył, że: „Długi czas trwania postępowania nie może być utożsamiany z przewlekłością postępowania" (wyrok WSA w Warszawie z 11 października 2018 r., VII SAB/Wa 31/18).