Kiedy kara za niezłożenie w terminie oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej przez urzędnika

Każdy pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, ma obowiązek złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej.

Publikacja: 20.02.2018 01:00

Kiedy kara za niezłożenie w terminie oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej przez urzędnika

Foto: AdobeStock

- Pracownik zatrudniony w starostwie powiatowym na stanowisku urzędniczym założył własną działalność gospodarczą, w ramach, której świadczyć będzie usługi komputerowe. Nie jest objęty ustawą antykorupcyjną. Czy na taką działalność musi uzyskać zgodę swojego pracodawcy?

Pracownik samorządowy, co do zasady nie musi uzyskiwać zgody przełożonego na podjęcie zajęcia zarobkowego, w tym działalności gospodarczej. Musi tylko pamiętać, że zgodnie z art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej uops) nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy (patrz pytanie wyżej).

Ustawodawca, mimo, że nie wymaga uzyskiwania zgody na prowadzenie działalności gospodarczej przez pracowników samorządowych, wymaga jednak złożenia oświadczenia o jej prowadzeniu. Tak wynika z art. 31 uops, zgodnie, z którym pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, jest obowiązany złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej taki pracownik obowiązany jest też określić jej charakter. Musi również informować (składać odrębne oświadczenia) w przypadku każdorazowej zmiany tego charakteru.

Ustawa o pracownikach samorządowych określa też terminy, w jakich oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej powinno trafić do kierownika jednostki, w której pracownik prowadzący tę działalność jest zatrudniony. Samorządowiec ma obowiązek złożyć je w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności gospodarczej lub zmiany jej charakteru.

Jak należy rozumieć pojęcie „podjęcie działalności gospodarczej" wyjaśnił NSA w wyroku z 25 października 2006 r. (II GSK 179/06) stwierdzając, że zgłoszenie i wpis do ewidencji działalności gospodarczej stanowi tylko podstawę rozpoczęcia działalności gospodarczej w rozumieniu jej legalizacji i nie jest zdarzeniem ani czynnością utożsamianą z podjęciem takiej działalności. Z tego powodu wpisowi nadawano charakter deklaratoryjny (potwierdzający), a nie konstytutywny. Nie kreował on również bytu prawnego przedsiębiorcy. Określanie przez samego przedsiębiorcę daty rozpoczęcia działalności gospodarczej wpisywanej do ewidencji powodowało istnienie domniemania faktycznego, że z tą datą działalność gospodarcza została podjęta i była prowadzona aż do czasu jej wykreślenia z ewidencji. Domniemanie faktyczne ma znaczenie dowodowe i może być obalone. W takiej sytuacji ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która wywodzi z niego skutki prawne.

Ustawa o pracownikach samorządowych określa też sankcje za niewywiązanie się przez pracownika z takiego obowiązku (złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej) w terminie. W takiej sytuacji na pracownika samorządowego (zgodnie z art. 31 uops) nakładana jest kara upomnienia albo nagany. Przy czym przepisy art. 109 § 2 i art. 110-113 Kodeksu pracy stosuje się odpowiednio.

Odesłanie do wskazanych przepisów kodeksu pracy określa zasady, na jakich kary te mają być pracownikowi wymierzone. Stosując się do nich pracodawca zobowiązany jest przed ukaraniem wysłuchać pracownika (art. 109 § 2 kodeksu pracy). Nie musi jednak przejmować się przepisami ograniczającymi stosowanie kar porządkowych w czasie określonych w art. 109 § 1 kp, zgodnie, z którym kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia. Oznacza to, że jedną z wymienionych w art. 31 uops kar (jej wybór zależeć powinien w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopnia winy pracownika i jego dotychczasowego stosunku do pracy) może być nałożona bez względu na czas, jaki upłynął od terminu złożenia oświadczenia.

Należy podkreślić, iż wymierzenie pracownikowi kary porządkowej w przypadku niezłożenia przez niego oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej jest obowiązkiem pracodawcy. Świadczy o tym użycie przez ustawodawcę sformułowania, według którego na pracownika samorządowego „nakładana jest kara upomnienia lub nagany", co oznacza, że w sytuacji wystąpienia określonego w art. 31 ust. 4 uops pracodawca nie ma wyboru i musi jedną z wymienionych w tym przepisie sankcji zastosować wobec pracownika.

Warto też pamiętać, iż podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu o prowadzeniu działalności gospodarczej powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 kodeksu karnego. Zgodnie z nim, kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności od sześciu miesięcy do ośmiu lat. ?

Podstawa prawna: Art. 30-31 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 902 ze zm.)

- Pracownik zatrudniony w starostwie powiatowym na stanowisku urzędniczym założył własną działalność gospodarczą, w ramach, której świadczyć będzie usługi komputerowe. Nie jest objęty ustawą antykorupcyjną. Czy na taką działalność musi uzyskać zgodę swojego pracodawcy?

Pracownik samorządowy, co do zasady nie musi uzyskiwać zgody przełożonego na podjęcie zajęcia zarobkowego, w tym działalności gospodarczej. Musi tylko pamiętać, że zgodnie z art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej uops) nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy (patrz pytanie wyżej).

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów