Granice zablokowane

Przedsiębiorcy apelują o możliwie najszybsze uproszczenie kontroli i udrożnienie przejść granicznych.

Aktualizacja: 18.03.2020 05:21 Publikacja: 17.03.2020 20:00

Granice zablokowane

Foto: AFP

W Świecku, Jędrzychowicach czy Gorzyczkach kolejki samochodów sięgają 30 km, w Budzisku – 50 km. Stoją w nich tysiące ludzi. Każdy przejeżdżający ma mierzoną temperaturę, musi także wypełnić kartę lokalizacyjną. Rządy Polski i Litwy zdecydowały się otworzyć drugie przejście, w Ogrodnikach, aby odciążyć Budzisko.

Straż Graniczna apeluje, aby osoby zamierzające przekroczyć granice miały już wypełnione formularze, co przyspieszy kontrole.

Zawiesić ograniczenia ruchu

Kontrole graniczne prowadzone są bezpośrednio na granicy, bez zaplecza sanitarnego, auto po aucie. – Nie ma nawet możliwości zwiększenia przepustowości – zauważa Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Ogromne kolejki skutecznie blokują transport. Czas pracy kierowcy stracony w kolejce jest nie do odrobienia.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o elastyczne podejście do kwestii kontroli czasu jazdy, a także odstąpienie na czas trwania epidemii koronawirusa od karania kierowców za odbiór regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu. Przepisy zmuszają kierowców do korzystania z hoteli.

Branżowa organizacja Transport Logistyka Polska zaproponowała zniesienie świątecznych ograniczeń ruchu oraz – gdyby pandemia miała się w sposób niekontrolowany przedłużać – ograniczeń wakacyjnych.

TLP proponuje także uproszczenie procedur granicznych: zmniejszenie ilości danych na kartach lokalizacyjnych (zostałby tylko adres miejsca zamieszkania lub pobytu i numer telefonu) i możliwość ich wypełniania drogą elektroniczną, np. z siedziby firmy. Wersja elektroniczna byłaby tak samo ważna jak papierowa.

Transport Logistyka Polska uważa również, że karty powinny być rozdawane już w odległości 2 kilometrów przed przejściem granicznym, aby skrócić czas odprawy.

Wszelkie trasy prowadzące do przejść granicznych powinny mieć wyznaczony pas dla samochodów ciężarowych.

MSWiA informuje, że na tymczasowej granicy służby odprawiły 16 marca 43 900 osób – z tego 6900 na granicy zewnętrznej i 37 000 na wewnętrznej. Łączna liczba osób skontrolowanych jest blisko dwa razy większa niż pierwszego dnia kontroli granicznych, proporcjonalnie wydłużyły się także kolejki.

Wszyscy w jednej kolejce

Kolejki są zresztą po obu stronach wewnętrznej granicy. Co gorsza, po czeskiej stronie zamknięte są autostradowe toalety. Samochody zmierzające do Polski zablokowały m.in. miasto Nachod i drogę nr 33.

W kolejkach stoją także osoby mieszkające w Polsce, które pracują w niemieckich i czeskich zakładach. Nie muszą one poddawać się obowiązkowej kwarantannie.

Polscy pracownicy Skody wracający do domu z fabryki w Kvasinach spędzili w aucie ponad 5 godzin. Na dodatek o 1 w nocy na autostradzie D1 jadąca w kierunku Polski ciężarówka wjechała w stojące w kolejce do przejścia auta. Jedna osoba zginęła, dwie zostały ranne.

Sytuacją na europejskich granicach zaniepokojona jest Komisja Europejska. Przypomina, że wprowadzanie ograniczeń na granicach nie powinno tworzyć zbyt dużych kolejek i ruchu, co sprzyja rozprzestrzenianiu się wirusa. KE rekomenduje tworzenie pasów szybkiego ruchu dla transportu żywności czy artykułów medycznych oraz odpowiednie wyłączenia dla kierowców wykonujących usługi w transporcie międzynarodowym.

Bruksela przypomina, że kraje UE powinny umożliwić przepływ pracowników granicznych, szczególnie z sektorów newralgicznych – jak przemysł spożywczy, opieka zdrowotna, opieka nad osobami starszymi oraz dziećmi.

W Świecku, Jędrzychowicach czy Gorzyczkach kolejki samochodów sięgają 30 km, w Budzisku – 50 km. Stoją w nich tysiące ludzi. Każdy przejeżdżający ma mierzoną temperaturę, musi także wypełnić kartę lokalizacyjną. Rządy Polski i Litwy zdecydowały się otworzyć drugie przejście, w Ogrodnikach, aby odciążyć Budzisko.

Straż Graniczna apeluje, aby osoby zamierzające przekroczyć granice miały już wypełnione formularze, co przyspieszy kontrole.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa
Transport
Plany podatku od aut spalinowych do kosza
Transport
Dlaczego samoloty rosyjskich linii nadal latają. Skąd się biorą części zamienne
Transport
Plany Lufthansy dla lotniska w Brukseli. Belgowie ich nie chcą
Transport
Izrael doradza ukraińskim lotnikom. Ostrzega: wznowienie lotów nie będzie łatwe