Z USA Teatr Pieśń Kozła wrócił w połowie listopada. Zaprezentował tam dziesięć razy swoje „Pieśni Leara” – w Chicago Shakespeare Theater, w Maryland oraz w Nowym Jorku na Next Wave Festival w Brooklyn Academy of Music. „Oglądamy wewnętrzne życie emocjonalne doświadczonej grupy aktorów o wysokich umiejętnościach. Każdy obraz wymaga od nich totalnego podporządkowania swojej aktorskiej indywidualności” – napisał krytyk „Chicago Tribune”. Recenzenta „New York Timesa” zachwyciła niezwykła ekspresja wrocławskich aktorów, w odgrywanym na scenie rytuale wojennym. Przypominali w tym, jego zdaniem, wojowników z serialu „Gra o tron”.

Teatr Pieśń Kozła pokazywał wcześniej „Pieśni Leara” w Chinach, w Chile i w Hiszpanii, a także w 2012 roku na festiwalu w Edynburgu. To była wówczas oficjalna premiera spektaklu, który wówczas został uhonorowany aż trzema prestiżowymi nagrodami: Fringe First, Herald Archangel oraz Musical Theatre Matters Award. „Pieśni Leara” zajęły również pierwsze miejsce w rankingu wszystkich spektakli teatralnych wystawianych w 2012 roku w Edynburgu.

Obecna premiera „Wyspa” także ma szekspirowskie korzenie. Jest inspirowana „Burzą” Szekspira, ale też starą islandzką tradycją opowiadania umierającym snu, w którym obudzi się po śmierci.
– W szekspirowskiej „Burzy” znaleźliśmy wątki pozwalające mówić nam o ludzkiej wyobraźni, o ruchu i swobodzie myśli przez pryzmat piękna, dobra i prawdy. Odwoływanie się do tych wartości to dziś anarchizm – mówi Grzegorz Bral, dyrektor Teatru Pieśń Kozła i reżyser spektaklu. – Wyspa stanowi zwierciadło i punkt odniesienia dla wyobraźni, która szuka ocalenia. Od nas zależy, w jakim śnie się obudzimy.

W spektaklu występuje 19 osób – aktorzy Teatru Pieśń Kozła oraz tancerze pracujący pod kierunkiem choreografa Ivána Péreza. – To pierwszy nasz projekt, w którym na taką skalę łączymy nowoczesny chór z tańcem współczesnym, który zawsze mnie intrygował, bo to rodzaj buntu przeciw skostniałym, narzuconym, rygorystycznym normom społecznym – opowiada Grzegorz Bral.
Muzykę, podobnie jak w przypadku „Pieśni Leara”, tworzą Jean-Claude Acquaviva i Maciej Rychły. Autorką pieśni jest Alicja Bral. Spektakl jest oszczędny pod względem formalnym. Scenografia oraz kostiumy będą utrzymane w czerni i bieli.

To już drugi premierowy, a szekspirowski spektakl Teatru Pieśń Kozła w tym roku. Pierwszym był „Crazy God”, inspirowany „Hamletem” Szekspira. „Wyspa” stanowi jednocześnie kulminację jubileuszu 20-lecia działalności teatru, który w ciągu tych dwóch dekad swej działalności zdobył międzynarodowe uznanie jako nowatorski i awangardowy zespół.