Niemcy: Większość uczniów nie rozumie słowa "Żyd"

Badania przeprowadzone w Niemczech wskazują, że większość uczniów szkół podstawowych nie potrafi wyjaśnić znaczenia słów "Żydzi" i „Romowie”.

Aktualizacja: 06.11.2018 12:09 Publikacja: 06.11.2018 11:53

Niemcy: Większość uczniów nie rozumie słowa "Żyd"

Foto: AdobeStock

Większość uczniów szkół podstawowych w Niemczech nie wie, co oznaczają terminy „Żydzi" i „Romowie” - wynika z nowego badania przeprowadzonego przez Międzynarodowy Centralny Instytut ds. Młodzieży i Telewizji Edukacyjnej w Monachium.

Czytaj także: Niemcy coraz mniej wiedzą o Auschwitz

 

 

Według badań, jedynie połowa dzieci w wieku od sześciu do dwunastu lat słyszała słowo "Żyd", a tylko jedna trzecia była w stanie wyjaśnić, co znaczy to słowo, mimo że temat ten jest częścią większości programów nauczania w szkołach podstawowych. Jak ustalono w badaniu, dzieci, których rodzice nie mają wykształcenia uniwersyteckiego, wiedzą jeszcze mniej na temat tego terminu. 

Chociaż połowa dzieci w wieku od 8 do 9 lat i niemal wszyscy 12 i 13-latkowie (94 proc.) wiedzą, że Żydzi byli prześladowani podczas II wojny światowej, badanie ujawniło, że tylko 18 proc. dziewięciolatków stwierdziło, że posiadają tę wiedzę. 

- Wnioski z badania są kontrowersyjne - powiedziała Maya Götz, dyrektorka Międzynarodowego Centralnego Instytutu ds. Młodzieży i Telewizji Edukacyjnej w Monachium. - Szkoła podstawowa jest uważana za decydującą fazę rozwoju, jeśli chodzi o uprzedzenia - dodała. - W im więcej uprzedzeń narosły dzieci do końca dzieciństwa, tym bardziej uprzedzenia stają się uporczywe - podkreśliła. - Są to sygnały, że istnieje pilna potrzeba przekazania większej wiedzy na temat tego, co się stało - wyjaśniła Götz.

 Według badań wiedza o Romach jest jeszcze gorsza. Połowa dzieci w wieku od 6 do 13 lat, przed badaniem nigdy nie słyszała słowa "Romowie". - Podczas gdy wielu ma wiedzę na temat muzułmanów, zdecydowana mniejszość wie, kim są Romowie - zaznaczyła Götz. - Z edukacyjnego punktu widzenia te liczby są niepokojące, ponieważ brak wiedzy i kontakt z tymi grupami może przyczynić się do powstania uprzedzeń - dodała. 

W ramach badania "Uprzedzenia, rasizm, ekstremizm" Instytut przeprowadził rozmowę z 840 dziećmi w wieku od 6 do 13 lat w całych Niemczech.

W dalszych badaniach Instytut chce dowiedzieć się, w jakim stopniu produkcje filmowe i telewizyjne dla dzieci mogą pomóc w przełamaniu uprzedzeń - poinformowała Götz.

Większość uczniów szkół podstawowych w Niemczech nie wie, co oznaczają terminy „Żydzi" i „Romowie” - wynika z nowego badania przeprowadzonego przez Międzynarodowy Centralny Instytut ds. Młodzieży i Telewizji Edukacyjnej w Monachium.

Czytaj także: Niemcy coraz mniej wiedzą o Auschwitz

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
Sondaż: Połowa Polaków za małżeństwami par jednopłciowych. Co z adopcją?
Społeczeństwo
Ponad połowa Polaków nie chce zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach
Społeczeństwo
Poznań: W bibliotece odkryto 27 woluminów z prywatnych zbiorów braci Grimm
Społeczeństwo
Budowa S1 opóźniona o niemal rok. Powodem ślady osadnictwa sprzed 10 tys. lat
Społeczeństwo
Warszawa: Aktywiści grupy Ostatnie Pokolenie przykleili się do asfaltu w centrum