Monitor Polski z 1 sierpnia 2017 r. (poz. 767) opublikował uchwałę Zgromadzenia Ogólnego sędziów Trybunału Konstytucyjnego z 27 lipca 2017 r. w sprawie jego regulaminu. Zastąpił on poprzedni, uchwalony 15 września 2015 r. na podstawie obowiązującej wówczas ustawy o Trybunale Konstytucyjnym z 25 czerwca 2015 r.
W nowym, obowiązującym od 1 sierpnia 2017 r. regulaminie znalazło się kilka przepisów, które mogą budzić obawy o zgodność nie tylko z ustawą, na podstawie której zostały uchwalone (chodzi o ustawę z 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym DzU z 2016 r., poz. 2072), lecz także z konstytucją.
Blaski i cienie formalizmu
Wątpliwości konstytucyjne nasuwa uregulowanie zawarte w § 21 ust. 3 regulaminu, który obliguje prezesa TK do zwrotu wniosku podmiotu, o którym mowa w art. 191 ust. 1 pkt 1 i 2 konstytucji, oraz pytania prawnego, gdy w związku z niespełnieniem przez nie wymagań przewidzianych w ustawie został zakreślony siedmiodniowy termin do usunięcia dostrzeżonych braków, a te nie zostały w terminie usunięte. Zgodnie z art. 60 ust. 2 tej ustawy, „jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, lub pytanie prawne nie spełniają wymagań przewidzianych w ustawie, a usunięcie braków jest możliwe, prezes TK wydaje zarządzenie, w którym wzywa do ich usunięcia w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia tego zarządzenia".
Warto przypomnieć, że ani w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym z 1 sierpnia 1997 r., ani w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym z 25 czerwca 2015 r., ani też w ustawie o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym z 30 listopada 2016 r. nie został przewidziany analogiczny tryb zwrotu wniosku czy pytania prawnego. Ustawa z 1 sierpnia 1997 r. nie przewidywała nawet możliwości żądania od sądu pytającego uzupełnienia ewentualnych braków pytania. Tryb taki został natomiast wprowadzony do regulaminu Trybunału Konstytucyjnego z 3 października 2006 r. (§ 24 2: „Jeżeli wniosek lub pytanie prawne zawiera braki formalne, prezes Trybunału, w drodze zarządzenia, wzywa do ich uzupełnienia, wyznaczając w tym celu odpowiedni termin"). To było przedmiotem krytyki sądów pytających (por. postanowienie TK w sprawie o sygn. P 24/13) zarzucających wprowadzenie kontroli formalnej pytania prawnego aktem podustawowym, jakim jest uchwała Zgromadzenia Ogólnego TK.
Uregulowanie żądania przez TK od sądu pytającego uzupełnienia braków pytania prawnego zostało wprowadzone dopiero w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym z 25 czerwca 2015 r. Po raz pierwszy tryb zwrotu wniosku złożonego przez podmiot, o którym mowa w art. 191 ust. 1 pkt 1 i 2 konstytucji, oraz pytania prawnego, gdy bezskutecznie upłynął zakreślony przez prezesa TK termin do uzupełnienia ich braków, wprowadzony został przez regulamin uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne sędziów TK 15 września 2015 r. (§ 16 ust. 3 i 4 regulaminu).