Gwiazdkowe bony i premie zamiast świątecznej imprezy dla pracowników

Pandemia zablokowała firmowe wigilie i noworoczne spotkania w firmach, które w ostatnich latach stały się w Polsce najbardziej popularnym benefitem w okresie świąt Bożego Narodzenia. Jeśli już się odbędą, to przy laptopach.

Publikacja: 13.12.2020 21:00

Gwiazdkowe bony i premie zamiast świątecznej imprezy dla pracowników

Foto: Adobe Stock

O ile w ubiegłym roku prawie połowa pracodawców uczestniczących w badaniu agencji zatrudnienia Randstad organizowała świąteczne spotkania dla swoich pracowników, o tyle teraz jedynie co czwarta firma zdecydowała się podtrzymać tradycję gwiazdkowej integracji. Zresztą i tak odbywa się ona w nietypowych warunkach, bo zdalnie.

Natomiast na czoło listy świątecznych inicjatyw finansowanych przez pracodawców w czasie pandemii wysunęły się bardziej praktyczne benefity, wspierające grudniowy budżet pracowników. Jak wynika z badania Randstad, najbardziej popularne będą w tym roku premie okolicznościowe, które wypłaci 35 proc. firm, przyznając je z reguły wszystkim pracownikom.

Potrzeby pracowników

Podobnie jest w przypadku bonów i kart podarunkowych, w które zainwestuje co trzeci pracodawca i to najczęściej zamawiając je dla całej załogi. Deklarowane w badaniu plany pracodawców wskazują, że firmy całkiem dobrze odgadują oczekiwania pracowników, którzy w tym roku najczęściej liczą na konkretne, finansowe prezenty.

Czytaj także: Nadchodzi rewolucja w benefitach

Wykazało to niedawne badanie przeprowadzone na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services (lidera polskiego rynku bonów i kart podarunkowych). Według niego, co drugi pracujący Polak oczekuje teraz pomocy swego pracodawcy w sfinansowaniu przedświątecznych zakupów. Z kolei na pytanie o cechy idealnego benefitu w dzisiejszych czasach, aż 66 proc. badanych wskazało, że powinien on zapewniać wsparcie domowego budżetu.

Na takie wsparcie mogą dzisiaj liczyć np. pracownicy większości sieci handlowych, dla których grudzień jest jednym z najgorętszych sezonów w roku. Jak podkreśla biuro prasowe Auchan Retail Polska, łączna wartość świąteczno-noworocznych benefitów dla pracowników sieci (także tych z e-sklepu Auchan Direct) przekroczy w tym roku tysiąc złotych na osobę.

Specjalną gwiazdkową nagrodę za pracę w grudniu w wysokości 500 zł przyznała też swym pracownikom sieć Tesco, która w tym roku zwiększyła także wartość świątecznych bonów. Również Lidl i Kaufland podwyższyły w tym roku (do 700 zł) limit wydatków na pracowniczych kartach przedpłaconych.

Firmy bardziej hojne

Największa w Polsce sieć drogerii Rossmann już na początku grudnia wypłaciła swoim pracownikom 550 zł świątecznej premii, obdarowując ich też dodatkowo paczkami. – W poprzednich latach paczki otrzymywały dzieci naszych pracowników – i to nadal utrzymujemy, ale w tym roku, dodatkowo, ze względu na trudny dla nas wszystkich czas z powodu pandemii, także każdy pracownik otrzyma od firmy prezent-paczkę świąteczną – wyjaśnia Agata Nowakowska, rzeczniczka Rossmanna.

Gwiazdkowe zestawy prezentowe przygotowała też dla swoich 73 tys. pracowników największa sieć handlowa w Polsce, Biedronka, która także wesprze ich świąteczne wydatki, finansując karty przedpłacone.

Badanie Randstad wskazuje, że w tym roku firmowy Święty Mikołaj będzie bardziej hojny niż w ostatnich latach. Najwięcej, bo 23 proc. badanych pracodawców (to ponad dwa razy większa grupa niż w ubiegłym roku) planuje wydać na inicjatywy bożonarodzeniowe 400–500 zł na jednego pracownika. Całkiem spora grupa, bo 18 proc., przeznaczy na ten cel ponad 500 zł na osobę. Z kolei do 37 proc., a więc o 10 pkt proc. zmniejszył się w porównaniu z zeszłorocznym grudniem odsetek firm, które planują wydać na świąteczną motywację nie więcej niż 300 zł na osobę.

Bezpieczny prezent

O wzroście wartości kart i kuponów podarunkowych mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce. Według niego w tym trudnym roku wielu pracodawców jeszcze bardziej stara się docenić pracowników, szukając jednocześnie bezpiecznych sposobów nagradzania. W rezultacie, choć nadal znaczna część firm stawia na klasyczne rozwiązania, takie jak kupony, to dużym zainteresowaniem cieszy się wprowadzona w tym roku przez Sodexo wirtualna karta podarunkowa, dostarczana na skrzynki e-mailowe pracowników. – Liczne restrykcje czy konieczność ograniczenia kontaktów osobistych sprawiły, że bezpieczeństwo, w tym także bezpieczeństwo prezentów, ma obecnie kluczowe znaczenie – zaznacza Rochala.

Nacisk na bezpieczeństwo i wprowadzony w listopadzie całkowity zakaz organizowania imprez i spotkań poza domem zablokował nie tylko firmowe wigilie, które w tym roku odbędą się co najwyżej wirtualnie, ale również gwiazdkowe akcje charytatywne z udziałem pracowników wolontariuszy. Pomimo to odsetek firm deklarujących w ankiecie Randstad udział w świątecznej akcji charytatywnej jest teraz najwyższy w historii badania – wzrósł do 21 proc. z 18 proc. przed rokiem.

Gotowość do pomocy

Edyta Skorupska z departamentu komunikacji korporacyjnej PKO BP zaznacza, że również w tym roku pracownicy banku angażują się w przedsięwzięcia dobroczynne, biorąc udział w zbiórkach świątecznych i przygotowując paczki m.in. dla domów dziecka. Jak wynika z badania Sodexo, prawie 70 proc. Polaków byłoby nawet gotowych przekazać część swego benefitu na cele charytatywne.

W gwiazdkowej dobroczynności pracowników wspierają często ich firmy, np. Asseco Poland już w listopadzie wystartowała z cykliczną akcją „Pomagamy". W ramach akcji każdy pracownik może zgłosić fundację lub organizację, która otrzyma wsparcie finansowe od firmy. Z kolei w grudniu spółka organizuje wewnętrzną licytację przedmiotów przygotowanych przez pracowników lub kompetencji, którymi chcą się podzielić z innymi.

Zebrane w trakcie licytacji pieniądze zostaną przekazane na cel charytatywny– zaznacza Gabriela Żukowicz, wiceprezes Asseco Poland. Na działanie w realnym świecie postawił z kolei Amazon – wspólnie z fundacją Dr Clown pracownicy firmy organizowali mikołajkowe atrakcje dla małych pacjentów z placówek medycznych położonych w pobliżu centrów logistycznych firmy.

O ile w ubiegłym roku prawie połowa pracodawców uczestniczących w badaniu agencji zatrudnienia Randstad organizowała świąteczne spotkania dla swoich pracowników, o tyle teraz jedynie co czwarta firma zdecydowała się podtrzymać tradycję gwiazdkowej integracji. Zresztą i tak odbywa się ona w nietypowych warunkach, bo zdalnie.

Natomiast na czoło listy świątecznych inicjatyw finansowanych przez pracodawców w czasie pandemii wysunęły się bardziej praktyczne benefity, wspierające grudniowy budżet pracowników. Jak wynika z badania Randstad, najbardziej popularne będą w tym roku premie okolicznościowe, które wypłaci 35 proc. firm, przyznając je z reguły wszystkim pracownikom.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Rośnie popyt na pracę dorywczą
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rynek pracy
Pokolenie Z budzi postrach wśród pracodawców
Rynek pracy
Tych pracowników częściej szukają dziś pracodawcy
Rynek pracy
Padł rekord legalnych pracowników z zagranicy w Polsce. Pomogli Azjaci
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rynek pracy
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, WNE UW: Byłam przeciwniczką "babciowego"