Zdalna praca atrakcyjna nie tylko dla milenialsa

Ponad 76 proc. polskich pracowników jest chętnych do pracy poza biurem.

Publikacja: 07.08.2018 21:00

Zdalna praca atrakcyjna nie tylko dla milenialsa

Foto: Adobe Stock

Możliwość zdalnej pracy – poza biurem – jest dla polskich pracowników jednym z najbardziej pożądanych świadczeń pozapłacowych. Firmy, których nie stać na sfinansowanie bogatego pakietu opieki medycznej czy floty służbowych aut, powinny wziąć pod uwagę wyniki badań wskazujących, że Polacy wysoko cenią możliwość wyboru czasu i miejsca pracy. Według badania firmy rekrutacyjnej Hays Poland, elastyczna praca – pożądana przez 52 proc. badanych pracowników – jest na drugim miejscu listy oczekiwanych świadczeń pozapłacowych, zaraz za rozszerzonym pakietem opieki medycznej.

Z danych firmy wynika, że już 55 proc. firm w Polsce umożliwia pracę zdalną. Tyle że często ta możliwość ogranicza się do niewielkiej grupy osób albo w praktyce jest niedostępna. – Aż 37 proc. pracodawców nie sprzyja pracy zdalnej, choć dopuszcza taką możliwość. Tylko 14 proc. firm zachęca do niej wszystkich zatrudnionych – podkreśla Paulina Łukaszuk, menedżer ds. komunikacji w Hays Poland.

Nie tylko dla startupu

Według najnowszego, ogłoszonego pod koniec lipca raportu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy Eurofound w Unii Europejskiej liderami zdalnej pracy (określanej też jako telepraca) są Dania, Szwecja i Holandia. Odsetek pracowników, którzy stale, bardzo często albo okazjonalnie wykonują swoje obowiązki zawodowe poza biurem, przekracza tam 30 proc. – Polska w tym zestawieniu plasuje się pod koniec stawki z ok. 10 proc. zdalnych pracowników. Jak zwracają uwagę eksperci Eurofound, wzrost udziału telepracy w rynku zatrudnienia ogranicza specyfika wielu branż – trudno o nią w handlu detalicznym, przemyśle, budownictwie czy w kopalniach. Fachowcy też raczej nie popracują zdalnie.

Jednak już w przypadku tzw. białych kołnierzyków – czyli specjalistów i menedżerów – zdalna praca jest w większości przypadków możliwa. Według badania Grupy IWG, które w tym roku objęło 18 tys. pracowników firm w 96 krajach, w tym w Polsce, prawie 70 proc. specjalistów, menedżerów i właścicieli biznesów na świecie przynajmniej raz w tygodniu pracuje poza biurem. Ponad połowa z nich korzysta ze zdalnej pracy przez większość tygodnia.

W Polsce 62 proc. badanych deklaruje korzystanie z telepracy. – Zdalna praca nie jest już zarezerwowana dla startupów IT; postęp technologiczny, globalizacja i zmiany oczekiwań pracowników sprawiły, że na świecie rośnie udział mobilnej siły roboczej – podkreśla Mark Dixon, prezes Grupy IWG.

Zdalni zadowoleni

Jednak jedynie 32 proc. polskich pracowników uczestniczących w tegorocznym badaniu Kantar TNS i startupu Remote-How stwierdziło, że mają możliwość pracy poza biurem. Tymczasem jest na nią otwartych ponad 76 proc. z 600 badanych. Ponad połowa z nich chętnie pracowałaby zdalnie ponad 20 dni w miesiącu, czyli praktycznie przez cały czas.

– Pracodawcy wciąż niechętnie spoglądają w kierunku pracy zdalnej, a przecież ten model to ogromne możliwości – od sporadycznej pracy z domu i elastycznych godzin po całkowitą pracę zdalną, bez obowiązku regularnego odwiedzania biura. Każda organizacja może wybrać sobie coś co będzie współgrało z jej modelem biznesowym – komentuje wyniki badania Iwo Szapar, założyciel Remote-How. Nie tylko on twierdzi, że ten trend będzie się zmieniał, skoro praca zdalna może przynosić wiele korzyści biznesowych – począwszy od zmniejszenia kosztów biur po wzrost efektywności, satysfakcji i zaangażowania pracowników. Według raportu Remote-How i Kantar TNS, Polacy są bardziej zadowoleni z pracy, jeżeli mogą pracować zdalnie – o ile 94 proc. „praktyków" pracy zdalnej deklaruje zadowolenie z pracy, o tyle wśród osób, które takiej możliwości nie mają – 78 proc.

– Nasze ankiety pracownicze pokazują, że od czasu wprowadzenia zdalnej pracy zaangażowanie i zadowolenie pracowników zdecydowane wzrosły – twierdzi Ela Bonda, dyrektor w RBS Poland (centrum usług wspólnych banku RBS). Taką możliwość wprowadzono tam przed trzema laty – początkowo przez jeden, a potem przez dwa dni w tygodniu. 80 proc. z 1600 pracowników RBS Poland może pracować zdalnie i zdecydowana większość to robi. – Niezbędne jest zaufanie i zmiana podejścia menedżerów – mówiła podczas debaty zorganizowanej przez Remote-How Iwona Sasal-Siwkowska z działu HR spółki IBM Polska, która była w Polsce jednym z pionierów zdalnej pracy i gdzie może z niej korzystać zdecydowana większość pracowników.

Zdaniem Anny Piotrowskiej-Banasiak, dyrektor ds. rozwoju w firmie rekrutacyjnej Antal, praca zdalna nadal jest dużym wyzwaniem dla firm, ale do ustępstw na rzecz pracowników zmusza je sytuacja na rynku, na którym trzeba zabiegać o przyciągnięcie i utrzymanie ludzi. Do tego dochodzi zmiana pokoleniowa. Milenialsi i ich młodsi koledzy z pokolenia Z często nie chcą sztywnego podziału na pracę i czas prywatny – dla nich możliwość zdalnej pracy jest niekiedy jednym z głównym warunków przyjęcia oferty.

Możliwość zdalnej pracy – poza biurem – jest dla polskich pracowników jednym z najbardziej pożądanych świadczeń pozapłacowych. Firmy, których nie stać na sfinansowanie bogatego pakietu opieki medycznej czy floty służbowych aut, powinny wziąć pod uwagę wyniki badań wskazujących, że Polacy wysoko cenią możliwość wyboru czasu i miejsca pracy. Według badania firmy rekrutacyjnej Hays Poland, elastyczna praca – pożądana przez 52 proc. badanych pracowników – jest na drugim miejscu listy oczekiwanych świadczeń pozapłacowych, zaraz za rozszerzonym pakietem opieki medycznej.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Złe i dobre strony ostrego wzrostu płac
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rynek pracy
Rośnie popyt na pracę dorywczą
Rynek pracy
Pokolenie Z budzi postrach wśród pracodawców
Rynek pracy
Tych pracowników częściej szukają dziś pracodawcy
Rynek pracy
Padł rekord legalnych pracowników z zagranicy w Polsce. Pomogli Azjaci