Wegańskie słodycze zyskują popularność. Polskie firmy też chcą swój kawałek tortu

Rynek wegańskich słodyczy i czekolad rośnie jak na drożdżach. Polski producent chce włączyć się do gry i zbiera pieniądze poprzez crowdfunding.

Aktualizacja: 07.12.2020 17:35 Publikacja: 07.12.2020 12:20

Wegańskie słodycze zyskują popularność. Polskie firmy też chcą swój kawałek tortu

Foto: Adobe Stock

Coraz więcej ludzi na świecie wybiera wegańską dietę lub urozmaica swój jadłospis o wegańskie produkty. Tym samym rynek wegańskiej żywności rośnie błyskawicznie. W życiu jednak liczą się też przyjemności i każdy ma ochotę na coś słodkiego – razem z modą na wegańskie produkty rośnie także rynek wegańskich słodyczy. Według niektórych danych globalny rynek całkowicie roślinnych słodyczy osiągnął w 2019 roku wartość 819 mln dolarów. Analitycy spodziewają się, że do 2027 będzie on rósł w tempie blisko 12 procent rocznie, więc jest o co się bić.

Również w Polsce rośnie zainteresowanie słodyczami pozbawionymi produktów odzwierzęcych. Oprócz tego rośnie świadomość ekologiczna, więc konsumenci coraz większą uwagę zwracają nie tylko na to czy produkt jest wegański w składzie, ale także na certyfikaty świadczące o ekologicznym pochodzeniu składników czy opakowania. Jak pokazują badania, już 1 mln Polaków to wegetarianie i weganie, zaś aż 2 mln planuje przejść na taką dietę. Ponadto 43 proc. Polaków przyznaje, że nie rezygnując ze spożycia mięsa całkowicie, mocno je ogranicza. Równie ważny jest fakt, że niemal 12 proc. Polaków nie pije mleka i nie je produktów mlecznych oraz niemal tyle samo nie je jaj i produktów jajecznych. Daje to producentom motywację do wprowadzania nowych produktów i nowych marek.

Wśród wegańskich marek, które chcą podbić Polskę i świat jest Las Vegan's, nowa marka podwarszawskiej Manufaktury Czekolady Chocolate Story.

– Zauważyliśmy, że pomimo rosnącego zapotrzebowania na tego typu produkty, wciąż na rynku brakuje wegańskich czekolad, które mają nie tylko dobry skład, ale są także smaczne, a przy tym wpisują się w trendy ekologiczne. Szczególnie czekolad z roślinnym zamiennikiem mleka. Chcemy wypełnić lukę na rozwijającym się rynku słodyczy i produktów wegańskich – mówi Marcin Parzyszek z Las Vegan's. – Pomysł na stworzenie w 100 proc. wegańskiej marki kiełkował w nas od dawna. Jest on wynikiem obserwacji trendów i zachowań konsumentów, a także naszych własnych – cała nasza trójka, czyli zarząd Las Vegan's, od dłuższego czasu jest na diecie wegetariańskiej – dodaje.

Las Vegan's zamierza uzbierać do miliona złotych w ramach kampanii crowdfundingowej WeganskaCzekolada.pl. Umożliwiające emisję akcji sprzedawanych w ten nietypowy sposób minimum założone przez twórców marki to 300 tys. złotych. Zebranie środków umożliwi wprowadzenie na rynek wegańskich czekolad produkowanych zgodnie z filozofią „bean to bar" czyli z zachowaniem pełnej kontroli nad całym procesem produkcji od ziarna kakaowca do gotowej tabliczki. Produkty marki mają być sprzedawane w opakowaniach z papieru podlegającego kompostowaniu nawet w domowych warunkach.

Firma przekroczyła już minimalny próg emisji w swojej zbiórce i zebrała (na dzień 6 grudnia) ponad 400 tysięcy złotych. Wciąż wiele brakuje do miliona, ale minimalne środki na wdrożenie do produkcji wegańskich czekolad w ekologicznych opakowaniach wydają się być zapewnione.

Coraz więcej ludzi na świecie wybiera wegańską dietę lub urozmaica swój jadłospis o wegańskie produkty. Tym samym rynek wegańskiej żywności rośnie błyskawicznie. W życiu jednak liczą się też przyjemności i każdy ma ochotę na coś słodkiego – razem z modą na wegańskie produkty rośnie także rynek wegańskich słodyczy. Według niektórych danych globalny rynek całkowicie roślinnych słodyczy osiągnął w 2019 roku wartość 819 mln dolarów. Analitycy spodziewają się, że do 2027 będzie on rósł w tempie blisko 12 procent rocznie, więc jest o co się bić.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”