W eksporcie nie tylko dolar się liczy

Umiejętne zarządzanie ryzykiem walutowym pozwala zabezpieczyć się przez skutkami niespodziewanych zmian kursów.

Publikacja: 12.02.2016 18:12

Wiele nowych krajów na mapie polskiego eksportu to gospodarki rozwijające się. A te często wolą płac

Wiele nowych krajów na mapie polskiego eksportu to gospodarki rozwijające się. A te często wolą płacić w tradycyjnych walutach handlu zagranicznego, np. w dolarach amerykańskich.

Foto: Bloomberg

Zwłaszcza, że nagłe wahania mogą uderzyć zarówno w firmy działające na terenie Europy, jak i te eksportujące na dalekie, słabiej rozpoznane rynki.

– Strategie ekspansji zagranicznej są dużym wyzwaniem, szczególnie dla małych i średnich firm, więc muszą być realizowane z bardzo dobrym przygotowaniem do każdej fazy – podkreśla Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Banki są w stanie wymienić każdą walutę, która znajduje się w ich tabeli kursowej. Przy określonych warunkach także waluty spoza tabeli. Klienci jednak rzadko o nie pytają, bo choć polscy eksporterzy docierają do coraz większej liczby krajów, nawet tych bardzo odległych, nadal nie jest to zjawisko na dużą skalę. Prawie 80 proc. wartości polskiego eksportu przypada bowiem na Unię Europejską, a ponad 56 proc. na strefę euro.

Wiele nowych krajów na mapie polskiego eksportu to gospodarki rozwijające się. A te często wolą płacić w tradycyjnych walutach handlu zagranicznego, np. w dolarach amerykańskich.

- Zaoferowanie klientowi z Meksyku możliwości rozliczania się w peso meksykańskim rzadko kiedy przełoży się więc na lepsze warunki handlowe dla eksportera, jak szybsza płatność. Klient ten raczej zawsze będzie chciał pozostać przy dolarze – mówi Maciej Makarewicz, dyrektor ds. tworzenia rozwiązań produktowych departamentu usług skarbu w Banku Zachodnim WBK. Inaczej będzie w sytuacji, gdy klient polskiego eksportera sam sugeruje zmianę waluty rozliczeniowej na własną.

- Wtedy bank, o ile waluta jest wymienialna, stara się tak dostosować usługę do wymagań eksportera, aby mógł on zaakceptować sugestię odbiorcy – dodaje Makarewicz.

BZ WBK wykonuje bezpośrednie kwotowania krzyżowe dla wszystkich par walutowych z tabeli: np. euro/korona szwedzka, funt brytyjski/jen, dolar amerykański/frank szwajcarski. W transakcjach widać coraz bardziej rosnącą popularność waluty chińskiej. Okazuje się, że coraz więcej importerów, na prośbę chińskich dostawców, płaci za towary właśnie juanami.

Dla przedsiębiorców korzystną jest możliwość zarządzania pieniędzmi z dowolnego miejsca za pośrednictwem platformy transakcyjnej e-FX. Poprzez tę platformę można m.in. składać zlecenia na zakup lub sprzedaż walut po określonym kursie. Możliwe jest również złożenie alertu kursowego, który będzie informował jedynie o osiągnięciu odpowiedniego poziomu na rynku walutowym. Dla wielu klientów, zwłaszcza korporacyjnych, którzy realizują szereg różnorodnych transakcji walutowych, istotna jest także możliwość zawarcia transakcji zabezpieczających.

- Na platformie e-FX klient samodzielnie może zawrzeć transakcję typu forward już od jednej jednostki waluty z datą waluty do jednego roku. Dodatkowo platforma oferuje elastyczne zabezpieczenie tej transakcji oraz możliwość jej wcześniejszej realizacji – informuje Grzegorz Danieluk, dealer e-FX, odpowiedzialny za rozwój platformy walutowej online dla firm w BZ WBK.

Platforma e-FX pozwala także otwierać depozyty walutowe i złotowe o dowolnej dacie zapadalności od jednego dnia do jednego roku. Jedną z ciekawszych funkcji jest rozbudowany moduł alertów.

- Klient sam wybiera formę oraz wydarzenia, o których będzie informowany w trakcie pracy z platformą, by mieć pełną kontrolę nad swoimi zleceniami oraz transakcjami – mówi Danieluk.

- Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Zwłaszcza, że nagłe wahania mogą uderzyć zarówno w firmy działające na terenie Europy, jak i te eksportujące na dalekie, słabiej rozpoznane rynki.

– Strategie ekspansji zagranicznej są dużym wyzwaniem, szczególnie dla małych i średnich firm, więc muszą być realizowane z bardzo dobrym przygotowaniem do każdej fazy – podkreśla Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań