Jak informować, kontrolować i wspierać w sytuacji kryzysowej

Koordynowanie pracy rozproszonych zespołów to duże wyzwanie. Potrzebne jest odpowiedzialne zarządzanie.

Publikacja: 22.03.2020 20:00

Praca zdalna jest efektywna, ale musi być dobrze zorganizowana

Praca zdalna jest efektywna, ale musi być dobrze zorganizowana

Foto: AdobeStock

Epidemia koronawirusa w zawrotnym tempie wysłała Polaków na zdalną pracę. W ostatnim tygodniu nawet co piąty pracujący wykonywał w ten sposób swoje obowiązki, a taką możliwość zatrudnienia wdrożyło 88 proc. firm – wynika z szybkiej ankiety Konfederacji Lewiatan przeprowadzonej 16 marca, obejmującej 210 firm zatrudniających prawie 110 tys. pracowników.

Problem w tym, że mało kto z szefów był przygotowany na takie wyzwanie. O ile bowiem łatwo poradzić sobie w sytuacji, gdy w domu pracuje kilka osób, o tyle zarządzanie rozproszonymi dużymi zespołami to już zupełnie inna sprawa. Wszyscy muszą nauczyć się zorganizować swoją pracę na nowych zasadach. Eksperci radzą, jak to zrobić.

Więcej wyzwań

– Efektywna praca zdalna to przede wszystkim zarządzanie oczekiwaniami i pozostanie w stałym kontakcie z zespołem – zaznacza Daniel Martyniuk, partner i lider doradztwa technologicznego w Deloitte.

Bardzo rzadko zdarza się, że ktoś pracuje nad zadaniem, które może być realizowane w pełni samodzielnie. Zwykle jest odwrotnie: w firmach realizowane są projekty, które wymagają zaangażowania wielu osób, szybkiego przepływu informacji, wspólnego wyciągania wniosków, reagowania na zmiany itp.

– W momencie rozproszenia zespołu trudniej jest o to zadbać – mówi Martyniuk. – Dlatego kluczowe jest ustalenie konkretnych, jasnych oczekiwań. Ważne jest, aby każdy wiedział, kto nad czym pracuje i jak poszczególne elementy układanki mają połączyć się w spójną całość – wyjaśnia.

Jasno, wyraźnie, krok po kroku

Wbrew pozorom to wcale nie jest proste, co pokazują doświadczenia pierwszych tygodni pracy zdalnej w wymiarze „masowym". Część pracowników narzeka, że otrzymali jedynie zdawkowe informacje, co mają robić, nie wiedzą, czym zajmują się koledzy i czy ich praca idzie w dobrym kierunku.

– Wiele firm wysyła pracowników do pracy zdalnej bez ustalenia i jasnego wyjaśnienia im procedur, sposobów porozumiewania się, raportowania wyników oraz wzajemnego informowania się o postępach prac – uważa Iwona Kubicz z Procontent Communication. – Nawet jeżeli firma ma wdrożonych wiele systemów wspierających pracę zdalną, np. oprogramowanie CRM, komunikatory, wewnętrzne kanały komunikacji społecznościowej, dla pracowników, szczególnie tych mniej samodzielnych lub początkujących, taka zmiana oznacza duży szok – wyjaśnia Iwona Kubicz.

Jej zdaniem dla zarządzających oznacza to konieczność komunikowania zasad i wyznaczania kierunku działań, bo w czasie odłączenia od grupy pracownicy tego potrzebują.

Ile kontroli

– Gdybym miał powiedzieć, co jest najważniejsze w pracy zdalnej, wymieniłbym transparentność. I nie chodzi tylko o rozmowy na zespołowym czacie, ale też transparentne komunikowanie planu działań wszystkim zainteresowanym – radzi Paweł Tomkiel z Deloitte. Szef, który koordynuje pracę wielu ludzi na odległość, powinien rozmawiać ze współpracownikami dużo więcej i mówić im nawet te rzeczy, które wydają się oczywiste.

Zdarzają się też sytuacje, gdy pracownicy poddawani są nadmiernej kontroli. Niektórzy proszeni są o przesyłanie co pół godziny podsumowania zrealizowanych działań swojemu przełożonemu, aby wiedział, czym się zajmują i na jakim są etapie pracy.

– Firmy powinny zastanowić się, czy taki nadzór jest im faktycznie potrzebny – komentuje Artur Skiba, prezes firmy doradztwa personalnego Antal. – Menedżerowie powinni dać pracownikom więcej elastyczności i kontrolować ich zadania rzadziej, a skupić się na efekcie końcowym, który jest wspólnym celem zespołu. Więc zamiast dopytywać „Jak ci idzie?", lepiej postawić na narzędzia do zarządzania projektami, np. Trello czy Clickup – dodaje.

Należy też przekazać pracownikowi kontakty do osób, które mogą być pomocne podczas realizacji projektu.

Kreatywna swoboda

W zarządzaniu zespołem rozproszonym bardzo pomocne są oczywiście harmonogramy działań oraz tzw. spotkania statusowe np. dwa razy w tygodniu. To spotkania online, kiedy cały zespół może porozmawiać o projektach i problemach.

Menedżerowie powinni starannie opiekować się osobami, które potrzebują więcej czasu na wdrożenie do pracy zdalnej, i wspierać je tak, by odnalazły się w nowych okolicznościach.

Eksperci Deloitte uważają, że w nowej rzeczywistości, w jakiej się znalazło wiele osób, menedżerowie mogą mieć poczucie utraty kontroli nad pracownikiem, co może skutkować nadmiernym rygorem wobec podwładnych. Ale to nie najlepsza droga, rolą menedżera powinno być przede wszystkim jasne wyznaczenie celów, a potem zostawienie swobody pracownikom co do sposobów ich osiągnięcia. Takie podejście może uwolnić kreatywność tej grupy osób, które wolą samodzielne działania od krępujących nakazów i zakazów.

Wsparcie, wsparcie, wsparcie...

– Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny – mówi Malwina Puchalska-Kamińska, psycholog z warszawskiego Uniwersytetu SWPS. Codzienna rutyna została zachwiana, a to oznacza że pracownicy potrzebują innego podejścia ze strony swoich pracodawców. W komunikacji, którą otrzymali polscy pracownicy, można wyróżnić dwa wyraźne nurty: wspierający i kontrolujący. Ale najważniejsze jest wsparcie – zaznacza.

Takie wsparcie pokaże troskę szefów i pracodawców o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników, o ich ekonomiczną przyszłość. Oprócz codziennej koordynacji pracy w obecnej kryzysowej sytuacji równie ważne wydają się komunikaty o sytuacji przedsiębiorstwa. Osoby pracujące zdalnie odcięte są od bezpośrednich źródeł wiedzy na ten temat, w mediach słychać za to niepokojące informacje, które mogą wywołać wśród pracowników strach.

Jak pracować zdalnie

Swoje nowe miejsce pracy w domu warto dobrze zorganizować. Eksperci CBRE podają sześć podstawowych zasad, jak to zrobić.

Po pierwsze, trzeba wydzielić w mieszkaniu przestrzeń, w której będziemy tylko pracować. Najlepiej, by był to oddzielny pokój, a jeśli to niemożliwe – warto zorganizować sobie biurko, wyraźnie oddzielone od strefy wypoczynku. To odpowiednio nastroi nasz umysł do pracy.

Podczas pracy w domu konieczne jest uwzględnianie krótkich, pięciominutowych przerw, ale i tych dłuższych, np. półgodzinnych. To ważne, by tak jak w biurze móc od czasu do czasu na chwilę odpocząć. Trzecia i czwarta zasada dotyczą czasu pracy i przestrzegania ustalonego harmonogramu. Przeciąganie odpoczynku (snu), ale i pracy w nieskończoność, nikomu nie pomoże.

W czasie pracy zdalnej ważne jest też przestrzegania zasad zdrowego żywienia (eksperci ostrzegają przed podjadaniem) oraz codziennych rytuałów. Tak jak nie wolno chodzić do biura w piżamie, tak i przy naszym biurku w mieszkaniu warto zasiąść w porządnym ubraniu, a przypadku kobiet może nawet w makijażu.

Epidemia koronawirusa w zawrotnym tempie wysłała Polaków na zdalną pracę. W ostatnim tygodniu nawet co piąty pracujący wykonywał w ten sposób swoje obowiązki, a taką możliwość zatrudnienia wdrożyło 88 proc. firm – wynika z szybkiej ankiety Konfederacji Lewiatan przeprowadzonej 16 marca, obejmującej 210 firm zatrudniających prawie 110 tys. pracowników.

Problem w tym, że mało kto z szefów był przygotowany na takie wyzwanie. O ile bowiem łatwo poradzić sobie w sytuacji, gdy w domu pracuje kilka osób, o tyle zarządzanie rozproszonymi dużymi zespołami to już zupełnie inna sprawa. Wszyscy muszą nauczyć się zorganizować swoją pracę na nowych zasadach. Eksperci radzą, jak to zrobić.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe
Praca
Rekordowa liczba studenckich staży w Programie Kariera