Kiedy wójt może pełnić funkcję w straży pożarnej

Żadna ustawa nie zakazuje wójtom, burmistrzom czy prezydentom miast pełnić funkcji w zarządzie ochotniczej straży pożarnej. Jednak gdy takie stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, trzeba się liczyć z utratą mandatu.

Publikacja: 08.03.2016 04:40

Kiedy wójt może pełnić funkcję w straży pożarnej

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Żeby odpowiedzieć na pytanie, czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) może być prezesem ochotniczej straży pożarnej, trzeba sięgnąć do przepisów dwóch ustaw: o ochronie przeciwpożarowej (dalej: ustawa ppoż) i o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (dalej: ustawa antykorupcyjna).

Stowarzyszenie przedsiębiorcą

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy ppoż ochotnicza straż pożarna i związek ochotniczych straży pożarnych funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. DzU z 15 września 2015 r., poz. 1393). Zgodnie z jej przepisami są to zatem dobrowolne, samorządne i trwałe zrzeszenia o niezarobkowych celach.

Nie oznacza to jednak, że stowarzyszenia nie mogą prowadzić działalności gospodarczej. Możliwość taką przewidują wprost przepisy ustawy – Prawo o stowarzyszeniach (por. art. 34 tej ustawy). Potwierdzają to także orzeczenia sądów administracyjnych – w tym m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 stycznia 2006 r. (sygn. II OSK 787/05). Czytamy w nim, że stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. A dochód z działalności stowarzyszenia służy do realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków. Gospodarczego celu działalności – zdaniem sądu – nie niweczy fakt, że dochód z jej prowadzenia jest przeznaczony na działalność statutową.

Działalność statutowa i działalność gospodarcza są odrębnymi rodzajami działalności, przy czym możliwość prowadzenia działalności gospodarczej jest uwarunkowana tym, że dochód z jej prowadzenia przeznaczony będzie na cele statutowe stowarzyszenia, a nie będzie podlegał podziałowi między członków stowarzyszenia. Prowadzenie działalności gospodarczej przez stowarzyszenie odbywa się według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach – w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej i ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Okoliczność, że dochody stowarzyszenia uzyskiwane z prowadzenia działalności gospodarczej są przeznaczane na takie czy inne cele, nie zmienia charakteru tej działalności.

A skoro wszystkie stowarzyszenia mogą prowadzić działalność gospodarczą, to działalność taką mogą też prowadzić ochotnicze straże pożarne.

Zaczynają się schody

I tutaj przechodzimy do sedna problemu. Jak bowiem wynika z przepisów ustawy antykorupcyjnej, wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie może ani prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, ani zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności (art. 4 ust. 6 ustawy antykorupcyjnej). Jedyny wyjątek ustawodawca uczynił dla działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego. Ta dla wójta (burmistrza, prezydenta miasta) nie jest zakazana.

Oznacza to zatem, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) może być prezesem ochotniczej straży pożarnej działającej w oparciu o przepisy prawa o stowarzyszeniach jedynie wówczas, gdy organizacja ta działalności gospodarczej nie prowadzi.

Jak wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 27 marca 2008 r. (sygn. III SA/Wr 602/07), nie ma znaczenia, czy działalność gospodarcza takiego stowarzyszenia jest działalnością formalnie zgłoszoną i zarejestrowaną. Chodzi o zamiar rzeczywiście istniejący, dający się stwierdzić na podstawie obiektywnie występujących okoliczności faktycznych. Sam więc brak dopełnienia powinności związanych np. z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, czyli sformalizowanego ujawnienia faktu prowadzenia działalności gospodarczej, nie jest elementem przesądzającym.

Podobnie orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 26 stycznia 2011 r. (sygn. II SA/Go 161/10). Stwierdził w nim, że dla oceny gospodarczego charakteru prowadzonej działalności nie ma znaczenia brak wpisu stowarzyszenia jako przedsiębiorcy w rejestrze przedsiębiorców.

Również w ocenie Agnieszki Rzeteckiej-Gil (radcy prawnego i eksperta z zakresu prawa samorządu terytorialnego) nie należy wiązać działalności gospodarczej jedynie z wpisem do ewidencji, który może posłużyć wyłącznie jako środek dowodowy pomocny przy ustaleniu, czy dana osoba pełniąca funkcję publiczną prowadzi działalność gospodarczą czy też nie.

– Prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych czy też nie – podkreśla Agnieszka Rzetecka-Gil w komentarzu do ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (wydawnictwo ABC, 2009 r.).

Oznacza to, że dla naruszenia zakazów wynikających z ustawy antykorupcyjnej wystarczające jest stwierdzenie, że miało miejsce realne prowadzenie takiej działalności i zarządzanie nią. Także gdy jest niezarejestrowana.

podstawa prawna: ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 191)

podstawa prawna: ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 216, poz. 1584 ze zm.)

Żeby odpowiedzieć na pytanie, czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) może być prezesem ochotniczej straży pożarnej, trzeba sięgnąć do przepisów dwóch ustaw: o ochronie przeciwpożarowej (dalej: ustawa ppoż) i o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (dalej: ustawa antykorupcyjna).

Stowarzyszenie przedsiębiorcą

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP