Firmy uczą się dbać o dobre relacje z kandydatami do pracy

W czasach ostrej konkurencji o pracowników coraz ważniejszym atutem staje się dobry wizerunek, który wzmacniają pozytywne doświadczenia z rekrutacji.

Publikacja: 08.10.2019 21:00

Firmy uczą się dbać o dobre relacje z kandydatami do pracy

Foto: Fotorzepa, Wojciech Jakubowski

O ile jeszcze przed dwoma laty niespełna jedna trzecia kandydatów do pracy oceniała, że pracodawcy dbają o dobre relacje z potencjalnymi pracownikami, o tyle w tym roku uważa tak już co drugi z uczestników badania „Candidate Experience w Polsce" platformy eRecruiter. – To wyraźny sygnał pozytywnych zmian, które zaszły w Polsce w procesach rekrutacyjnych – twierdzi Julia Urbańska, menedżer w eRecruiter.

Jak dodaje, wyniki tegorocznego raportu pokazują, że kandydaci są świadomi swoich potrzeb rekrutacyjnych i oczekiwań wobec firm, a jednocześnie są też coraz przychylniej nastawieni do działań podejmowanych przez pracodawców. W dużej mierze jest to zasługa przedsiębiorstw, które doceniają znaczenie dobrego wizerunku zarówno wśród klientów, jak również wśród pracowników, także tych potencjalnych.

Kandydat to klient

– Proces rekrutacji powinien być pozytywnym doświadczeniem, zatem dobrze zarządzona komunikacja, dobra atmosfera na spotkaniach, przekazane informacje zwrotne bezpośrednio przekładają się na nasz wizerunek pracodawcy, ale także na pozytywne doświadczenie z marką. Wśród kandydatów mogą być nasi byli, obecni i przyszli klienci – podkreśla Anna Dudzińska, dyrektor ds. personalnych firmy Velux Polska, która jest jednym z partnerów tegorocznej, drugiej już edycji naszego projektu Pracodawca Rzeczpospolitej – Pracodawca 4.0.

Jego częścią będzie zestawienie firm, w którym bierzemy pod uwagę czynniki ważne dla pracowników i kandydatów do pracy, w tym warunki finansowe (wynagrodzenia), rozwój i stabilność finansową, która ma też wpływ na stabilność i wzrost zatrudnienia. Chociaż nasz ranking nie odnosi się bezpośrednio do doświadczeń rekrutacyjnych kandydatów do pracy, to pośrednio je uwzględnia – poprzez wzrost zatrudnienia, o który jest dzisiaj trudno firmom niedbającym o dobre relacje z osobami aplikującymi do pracy. Jak dowodzi badanie eRecruitera, negatywne doświadczenia jednej osoby mogą mieć wpływ nie tylko na jej dalsze decyzje, ale także na opinie innych potencjalnych pracowników.

Julia Urbańska przypomina, że w tegorocznym sondażu już blisko siedmiu na dziesięciu badanych specjalistów zadeklarowało, że więcej nie zaaplikuje do firmy, z której wynieśli negatywne wrażenia podczas rekrutacji. Co więcej, do 45 proc., czyli ponaddwukrotnie, od 2017 r. urosła grupa specjalistów, którzy odradzą aplikowanie do takiej firmy znajomym i rodzinie. Nic więc dziwnego, że już dla 40 proc. pracodawców kompleksowe zadbanie o cykl życia kandydata stanowi największe wyzwanie HR w relacjach z potencjalnymi pracownikami. – Wpływ na te postawy ma przede wszystkim rosnąca rywalizacja o kandydatów na rynku pracy, a co za tym idzie, konieczność wyróżnienia się wśród pracodawców – ocenia Julia Urbańska

Rekrutacyjne wyzwania

Anna Dudzińska podkreśla, że podczas prowadzonych przez Velux Polska rekrutacji firma stara się zaopiekować kandydatem na wszystkich etapach procesu, który najczęściej obejmuje kilka spotkań. – Bardzo ważnym elementem jest również komunikacja z kandydatami na każdym etapie procesu. W tym wspierają nas narzędzia informatyczne oraz pracownicy, którzy informują kandydatów o aktualnym statusie, również jeśli nasza decyzja jest negatywna – wyjaśnia Dudzińska.

O dobre relacje z potencjalnymi pracownikami dba też firma McDonald's Polska, która również jest partnerem naszego projektu.

– Doświadczenia kandydatów istotnie wpływają na postrzeganie marki, zarówno jako pracodawcy, jak i sieci restauracji – twierdzi Tomasz Polewczyński, konsultant ds. reputacji pracodawcy i zaangażowania w McDonald's Polska.

Przyznaje, że przy rekrutacjach prowadzonych w całym kraju, bezpośrednio przez pracowników restauracji, zapewnienie spójnych wrażeń w tym procesie jest sporym wyzwaniem. Dlatego w ramach projektu „Angażująca rekrutacja" spółka przeszkoliła wszystkie osoby prowadzące rozmowy z kandydatami. Znacznie skróciła też czas trwania procesu. Teraz złożenie aplikacji jest możliwe w 30 sekund, a kontakt z kandydatem następuje zwykle w ciągu 24 godzin.

– Odpowiedzi udzielamy tuż po rozmowie, zaakceptowani kandydaci wychodzą z niej już ze skierowaniem na badania – dodaje Polewczyński.

O ile jeszcze przed dwoma laty niespełna jedna trzecia kandydatów do pracy oceniała, że pracodawcy dbają o dobre relacje z potencjalnymi pracownikami, o tyle w tym roku uważa tak już co drugi z uczestników badania „Candidate Experience w Polsce" platformy eRecruiter. – To wyraźny sygnał pozytywnych zmian, które zaszły w Polsce w procesach rekrutacyjnych – twierdzi Julia Urbańska, menedżer w eRecruiter.

Jak dodaje, wyniki tegorocznego raportu pokazują, że kandydaci są świadomi swoich potrzeb rekrutacyjnych i oczekiwań wobec firm, a jednocześnie są też coraz przychylniej nastawieni do działań podejmowanych przez pracodawców. W dużej mierze jest to zasługa przedsiębiorstw, które doceniają znaczenie dobrego wizerunku zarówno wśród klientów, jak również wśród pracowników, także tych potencjalnych.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Poszukiwanie pracy
Tę branżę ratują cudzoziemcy. A polskie firmy biją się o kandydatów
Poszukiwanie pracy
Prezesi największych firm będą łowić pracowników. Tysiące nowych etatów
Poszukiwanie pracy
Czego lepiej nie mówić rekruterom na rozmowie o pracę
Poszukiwanie pracy
Kandydaci muszą się liczyć z silną konkurencją o dobre oferty pracy
Poszukiwanie pracy
Wzrost optymizmu pracodawców zachęci Polaków do zmiany pracy?