Przedsiębiorca, który wprowadził do firmy kilkunastoletnie mieszkanie, może je amortyzować i zaliczać odpisy do podatkowych kosztów. Może też samodzielnie je wycenić. Potwierdza to interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Wystąpił o nią przedsiębiorca, który kilkanaście lat temu kupił mieszkanie. Wykorzystywał je na cele prywatne. Teraz nabył większy lokal, a stare mieszkanie chce wprowadzić do firmy i wynajmować. Przychody będzie wykazywał w działalności gospodarczej. Chce też odliczać koszty. Ponieważ lokal jest środkiem trwałym, musi go amortyzować. Odpisy będą kosztem uzyskania przychodów.
Czytaj także: Koszty: firma tylko w kawalerce
Jak ustalić wartość mieszkania? Zgodnie z ogólną zasadą na podstawie ceny nabycia. Mężczyzna podkreśla jednak, że kwota, którą zapłacił deweloperowi, to tylko część kosztów. Musiał bowiem wykończyć lokal i doprowadzić go do stanu używalności.
Poniósł wydatki m.in. na przestawienie ścianek działowych, gładzenie oraz malowanie ścian i sufitów, montaż urządzeń sanitarnych, zmiany instalacji, założenie paneli podłogowych, montaż drzwi wewnętrznych i parapetów. Na wykonanie tych usług zawierał ustne umowy i płacił należność gotówką. Nie zachował paragonów, ponieważ po upływie okresu gwarancji nie były mu potrzebne. Nie planował bowiem ani wynajmować lokalu, ani prowadzić w nim działalności.