Co zrobić jesli nie ma dowodów poniesienia wydatków na nieruchomość

Jeśli nie ma dowodów poniesienia wydatków na nieruchomość, właściciel firmy określa jej wartość na podstawie cen rynkowych.

Publikacja: 17.12.2018 07:01

Co zrobić jesli nie ma dowodów poniesienia wydatków na nieruchomość

Foto: 123RF

Przedsiębiorca, który wprowadził do firmy kilkunastoletnie mieszkanie, może je amortyzować i zaliczać odpisy do podatkowych kosztów. Może też samodzielnie je wycenić. Potwierdza to interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Wystąpił o nią przedsiębiorca, który kilkanaście lat temu kupił mieszkanie. Wykorzystywał je na cele prywatne. Teraz nabył większy lokal, a stare mieszkanie chce wprowadzić do firmy i wynajmować. Przychody będzie wykazywał w działalności gospodarczej. Chce też odliczać koszty. Ponieważ lokal jest środkiem trwałym, musi go amortyzować. Odpisy będą kosztem uzyskania przychodów.

Czytaj także: Koszty: firma tylko w kawalerce

Jak ustalić wartość mieszkania? Zgodnie z ogólną zasadą na podstawie ceny nabycia. Mężczyzna podkreśla jednak, że kwota, którą zapłacił deweloperowi, to tylko część kosztów. Musiał bowiem wykończyć lokal i doprowadzić go do stanu używalności.

Poniósł wydatki m.in. na przestawienie ścianek działowych, gładzenie oraz malowanie ścian i sufitów, montaż urządzeń sanitarnych, zmiany instalacji, założenie paneli podłogowych, montaż drzwi wewnętrznych i parapetów. Na wykonanie tych usług zawierał ustne umowy i płacił należność gotówką. Nie zachował paragonów, ponieważ po upływie okresu gwarancji nie były mu potrzebne. Nie planował bowiem ani wynajmować lokalu, ani prowadzić w nim działalności.

Zdaniem przedsiębiorcy nakłady na wykończenie lokalu zwiększają jego wartość, która jest podstawą naliczania odpisów amortyzacyjnych. Ponieważ nie ma dowodów poniesienia wydatków, chciałby samodzielnie ją wycenić. Podkreśla, że ustawa o PIT w szczególnych sytuacjach zezwala na odstąpienie od ogólnych zasad ustalania wartości początkowej środka trwałego. Zgodnie z art. 22g ust. 8, jeżeli nie można ustalić ceny nabycia składnika majątku kupionego przed dniem założenia ewidencji środków trwałych, jego wartość przyjmuje się na podstawie wyceny dokonanej przez podatnika. Musi ona przy tym uwzględnić ceny rynkowe rzeczy tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji. A także ich stan oraz stopień zużycia.

Fiskus zgodził się z tym stanowiskiem. Przyznał, że wydatki poniesione przed oddaniem mieszkania do używania zwiększają jego wartość. Jeśli nie da się jej obliczyć na podstawie dokumentów, przedsiębiorca może dokonać samodzielnej wyceny.

numer interpretacji: 0115-KDIT2-1.4011.389.2018.1.KK

Przedsiębiorca, który wprowadził do firmy kilkunastoletnie mieszkanie, może je amortyzować i zaliczać odpisy do podatkowych kosztów. Może też samodzielnie je wycenić. Potwierdza to interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Wystąpił o nią przedsiębiorca, który kilkanaście lat temu kupił mieszkanie. Wykorzystywał je na cele prywatne. Teraz nabył większy lokal, a stare mieszkanie chce wprowadzić do firmy i wynajmować. Przychody będzie wykazywał w działalności gospodarczej. Chce też odliczać koszty. Ponieważ lokal jest środkiem trwałym, musi go amortyzować. Odpisy będą kosztem uzyskania przychodów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP