Księga przychodów i rozchodów: rozpoczynający działalność gospodarczą nie muszą już zawiadamiać o prowadzeniu pkpir

Zmniejszą się formalności dla zakładających działalność gospodarczą.

Publikacja: 06.03.2018 06:10

Księga przychodów i rozchodów: rozpoczynający działalność gospodarczą nie muszą już zawiadamiać o prowadzeniu pkpir

Foto: Adobe Stock

Minister finansów opublikował projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dostosowuje je do zmian, które od 1 stycznia obowiązują w ustawie o PIT.

Przypomnijmy, że do końca 2017 r. osoby, które zakładały działalność gospodarczą i zdecydowały się na podatkową księgę przychodów i rozchodów, musiały zawiadomić fiskusa o jej prowadzeniu. Podobnie było z tymi, którzy wcześniej rozliczali się zryczałtowanym podatkiem od przychodów albo prowadzili księgi rachunkowe.

Od 1 stycznia nie ma już tego obowiązku. Tak przynajmniej wynika z ustawy o PIT. W rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nadal jednak jest § 10 ust. 2–3, który mówi o konieczności złożenia zawiadomienia. Nowelizacja rozporządzenia likwiduje ten przepis.

Wykreślony zostanie też § 8 ust. 1 pkt 1 mówiący o obowiązku zawiadamiania skarbówki o prowadzeniu księgi przez biuro rachunkowe.

Przedsiębiorcy nie będą musieli także informować fiskusa o sporządzaniu remanentu na koniec miesiąca. W uzasadnieniu nowelizacji czytamy, że ustawa o PIT nakłada obowiązek obliczenia zaliczki na podatek dochodowy z uwzględnieniem remanentu, nie uzależniając tego od zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze jego sporządzenia.

W rozporządzeniu poszerzony zostanie katalog sytuacji, w których mimo błędów w księdze zostanie ona uznana przez fiskusa za rzetelną. Będzie tak, gdy przedsiębiorca uzupełni zapisy bądź skoryguje błędne w ciągu 14 dni od wszczęcia kontroli.

Wiąże się to z 14-dniowym terminem na złożenie korekty deklaracji, o którym mówi art. 62 ust. 4 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Jak czytamy w uzasadnieniu nowelizacji, księga jest podstawą sporządzenia deklaracji. Uzasadnione jest zatem uznanie skorygowanej w tym terminie księgi za rzetelną.

Z rozporządzenia usunięte zostaną przepisy mówiące o przedsiębiorcach udzielających pożyczek pod zastaw. Jak podkreślono w uzasadnieniu nowelizacji, taka działalność powinna być prowadzona wyłącznie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej (przepisy o podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie mają więc zastosowania).

Nowelizacja ma wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu. Będzie miała zastosowanie do dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od 1 stycznia 2018 r.

etap legislacyjny: konsultacje publiczne

Minister finansów opublikował projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dostosowuje je do zmian, które od 1 stycznia obowiązują w ustawie o PIT.

Przypomnijmy, że do końca 2017 r. osoby, które zakładały działalność gospodarczą i zdecydowały się na podatkową księgę przychodów i rozchodów, musiały zawiadomić fiskusa o jej prowadzeniu. Podobnie było z tymi, którzy wcześniej rozliczali się zryczałtowanym podatkiem od przychodów albo prowadzili księgi rachunkowe.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP