Orzeł innowacji

Firmy walczą o tytuł Orła Innowacji

Kapituła konkursu Orzeł Innowacji po kilku miesiącach pracy wytypowała grupę sześciu finalistów.
Bloomberg
Sześć unikalnych projektów stworzonych przez przedsiębiorstwa z Polski znalazło się w finale konkursu.

O tytuł tej najbardziej nowatorskiej firmy bić się będą: Sitech, PKO BP, Fakro, New Era Materials, CD Projekt i Koleje Mazowieckie. To z nich wybrany zostanie zwycięzca. Rozstrzygnięcie nastąpi we wrześniu na gali w trakcie XXV Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Członkowie kapituły, w której znaleźli się naukowcy i eksperci takich firm, jak Bank Millennium, RWE czy Integer oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, mieli sporo pracy. Z wielu zgłoszeń, jakie spłynęły do redakcji, musieli wytypować tylko tych kilka. Podzielili więc zgłoszenia na kilka kategorii, np. finanse, IT, maszyny, budownictwo czy też energia, chemia i farmacja.

W wyniku prac kapituły wybranych zostało 19 projektów. A z nich na ostatnim posiedzeniu wskazano sześć, które znalazły się w ścisłym finale.

– Odrzuciliśmy projekty wtórne, ale mimo to wyłonienie grupy tylko kilku innowacyjnych projektów nie było prostym zadaniem – przekonuje Filip Thon, prezes RWE Polska i jeden z członków kapituły Orła Innowacji.

Wśród nominowanych projektów znalazła się m.in. gra „Wiedźmin 3: Dziki Gon". Jak podkreśla prof. Piotr Moncarz, współzałożyciel US-Polish Trade Council i wielokrotny dyrektor programu TOP500 Innovators na Uniwersytecie Stanford, CD Projekt otworzył drzwi dla polskiego przemysłu informatycznego, który zaczyna być dziś światowym potentatem. – Najważniejszym miernikiem innowacji jest rynek. A „Wiedźmin" to projekt, który znają wszyscy w Dolinie Krzemowej – tłumaczy.

Uznanie w oczach kapituły zdobył też projekt okien do dachów płaskich firmy Fakro.

– To bardzo innowacyjna spółka. Drugi producent okien dachowych na świecie. Jego nowe okno ma aż pięć patentów – wylicza Andrzej Gliński z zarządu Banku Millennium.

Na uwagę zasługuje też nowatorski system sproszkowanych żywic epoksydowych od New Era Materials czy projekt IKO (aplikacja bankowości mobilnej) stworzony przez PKO BP, jak też spółka Sitech z Polkowic. Jej projekt MLB (Modularer Langsbaukasten), czyli platformę z silnikiem ułożonym wzdłużnie, wdrożyła już marka Audi.

– To innowacja produktowa na skalę światową. Zasługuje na uznanie fakt, że projekt powstał przy bardzo ścisłej współpracy z rodzimymi jednostkami badawczo-rozwojowymi i naukowymi – zaznacza Dariusz Wojtaszek, dyrektor w PARP.

Ponadto w finałowej szóstce znalazły się Koleje Mazowieckie z projektem Eco Driving.

– To ciekawe rozwiązanie, które ma finalnie doprowadzić do ograniczenia zużycia energii elektrycznej w pojazdach szynowych. Dziś to rozwiązanie lokalne, ale może przyjmie się też w innych regionach kraju i wdrożą je pozostałe spółki kolejowe – podkreśla prof. Stanisław Wincenciak, prorektor ds. rozwoju Politechniki Warszawskiej.

W konkursie mogły wziąć udział wyłącznie firmy zarejestrowane w Polsce, które w okresie od 1 stycznia 2012 r. wdrożyły zgłaszaną innowację. Zwycięzca otrzyma nagrodę – statuetkę i tytuł Orła Innowacji oraz kampanię reklamową w tytułach Gremi Business Communication (wydawca m.in. „Rzeczpospolitej").

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL