Pierwszego lipca 2020 roku wszedł w życie przepis ust. 4 art. 77a ustawy Prawo farmaceutyczne. Reakcja rynku, zanim jeszcze przepis zaczął obowiązywać, była nerwowa. W prasie branżowej pojawiły się nagłówki sugerujące, że od 1 lipca zabraknie leków w aptekach i szpitalach, a rynek zostanie sparaliżowany, ze szkodą dla pacjentów.
Tymczasem, choć nowelizacja już obowiązuje, to sytuacja wcale nie uległa pogorszeniu, przynajmniej z perspektywy pacjentów. Praktyka pokazuje jednak, że wokół nowelizacji powstają liczne wątpliwości, które mogą hamować obrót lekami.
Rozporządzenie delegowane i zabezpieczenia leków przed fałszowaniem
Nowelizacja ustawy Prawo farmaceutyczne w omawianym zakresie była skutkiem wejścia w życie Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/161 z dnia 2 października 2015 r., zwanego dalej „rozporządzeniem". Doprecyzowało ono przepisy odnoszące się do weryfikacji tzw. zabezpieczeń na produktach leczniczych (safety features), które od 9 lutego 2019 roku muszą być umieszczane na każdym pojedynczym opakowaniu produktu leczniczego objętego tzw. serializacją (choć część leków niezagrożonych fałszowaniem zostało wyłączonych z serializacji).
Co do zasady, dystrybutorzy zobowiązani są do skanowania zabezpieczeń, takich jak kody2D, w celu potwierdzenia, że leki nie są sfałszowane. W rozporządzeniu pojawiły się także przepisy przewidujące zwolnienie z obowiązku skanowania kodów w określonych sytuacjach, gdy ryzyko sfałszowania leków jest znikome. Niestety, niektóre sformułowania zawarte w rozporządzeniu są niejasne, w szczególności po przetłumaczeniu na język polski.
Zwolnienia z obowiązku weryfikacji zabezpieczeń
Katalog zwolnień określony w art. 20 i 21 rozporządzenia oparty jest o ocenę ryzyka. Słusznie przyjęto, że podmiot odpowiedzialny i licencjonowany wytwórca danego produktu nie mają żadnego interesu w tym, żeby swój produkt fałszować. W związku z tym w art. 20 lit. b wskazano, że w przypadku zakupu od tych podmiotów, dystrybutor jest zwolniony z obowiązku skanowania kodów 2D. Ten sam przepis wprowadza analogiczne zwolnienie w przypadku, gdy sprzedającym jest hurtownia farmaceutyczna, działająca pod jedną spółką z podmiotem odpowiedzialnym lub wytwórcą, powszechnie określana jako hurtownia producencka.