Reklama
Rozwiń

Powiew świeżości na rynku

O tym, że monopole nie są zjawiskiem dobrym dla rynku, a zdrowa konkurencja przyczynia się do jego rozwoju, nie trzeba za bardzo nikogo przekonywać.

Publikacja: 22.08.2018 16:15

Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Prawda niby oczywista, ale nie wszyscy to dostrzegają, a może dostrzec nie chcą. Widać to chociażby po rynku badań telemetrycznych, gdzie w zasadzie jedynym dostawcą danych jest firma Nielsen Audience Measurement – duża międzynarodowa korporacja, która świadczy swoje usługi w wielu krajach. W Polsce od ponad dwudziestu lat jest praktycznie monopolistą, choć ostatnio własny pomiar oglądalności wg. modelu oglądalności rzeczywistej (MOR), zaczęła stosować TVP.

20 lat to szmat czasu, zwłaszcza na rynku medialnym. Tymczasem wiele mechanizmów w badaniach Nielsena pozostało niezmiennych. Dotyczy to chociażby konstrukcji tzw. grupy komercyjnej, za którą nadal uznaje się przedział wiekowy 16-49, choć mówiąc delikatnie, to już archaizm. Przecież nie trzeba nikomu udowadniać, że pięćdziesięciolatkowie mają większą moc nabywczą niż większość nastolatków czy studentów.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Opinie Ekonomiczne
Anita Błaszczak: Stanowiska coraz większego ryzyka
Opinie Ekonomiczne
Anita Błaszczak: Sushi zamiast mieszkania?
Opinie Ekonomiczne
Piotr Arak: Wielki zakład Europy o Indie
Opinie Ekonomiczne
Unia Europejska a Chiny: pomiędzy współpracą, konkurencją i rywalizacją
Opinie Ekonomiczne
Eksperci: hutnictwo stali jest wyjątkiem od piastowskiej doktryny premiera Tuska