Nauczyciele: skutki zawarcia porozumienia w sprawie obniżenia wymiaru godzin lekcyjnych zawarte pod groźbą zwolnienia

Porozumienie w sprawie obniżenia wymiaru godzin lekcyjnych zawarte pod groźbą zwolnienia może być kwestionowane przez pedagoga przed sądem.

Publikacja: 12.12.2018 06:19

Nauczyciele: skutki zawarcia porozumienia w sprawie obniżenia wymiaru godzin lekcyjnych zawarte pod groźbą zwolnienia

Foto: 123RF

Nauczycielka języka polskiego była zatrudniona w szkole podstawowej od 1986 r. W 1996 r. przeniosła się do gimnazjum. W 2000 r. uzyskała awans zawodowy na nauczyciela mianowanego, a w 2003 r. na dyplomowanego. W roku szkolnym 2014/2015 była zatrudniona w pełnym wymiarze etatu, na co składało się 14 godzin języka polskiego i sześć godzin zajęć na świetlicy.

Czytaj także: Podwyżki dla nauczycieli mogą być później

Dokonując przydziału godzin lekcyjnych na następny rok, dyrektorka ograniczyła jej zajęcia do 10 godzin tygodniowo. Powodem miał być brak możliwości zapewnienia jej pracy w pełnym wymiarze. Nauczycielka złożyła oświadczenie, że wyraża zgodę na zaproponowane warunki. Jednocześnie poinformowała dyrektorkę, że narusza to art. 20 i 22 Karty nauczyciela, art. 42 kodeksu pracy oraz zasady współżycia społecznego. Zapowiedziała też odwołanie się do sądu.

Sąd rejonowy szczegółowo porównał nauczycieli języka polskiego i stwierdził, że dyrektorka nieprawidłowo zadysponowała godzinami. Nauczycielka kontraktowa, której zgodnie z przepisami nie trzeba gwarantować pełnego zatrudnienia, otrzymała więcej godzin lekcyjnych niż nauczycielka dyplomowana. Sąd stwierdził więc, że nie zostały spełnione warunki przewidziane w art. 20 Karty, uzasadniające skrócenie wymiaru godzin lekcyjnych. Innego zdania był sąd okręgowy, który zwrócił uwagę na obiektywne przesłanki: faktyczny brak godzin lekcyjnych do pełnego wykorzystania nauczycieli języka polskiego.

Sąd Najwyższy przyznał jednak rację nauczycielce i odesłał sprawę do ponownego rozpoznania.

– Nauczyciel, który mając uzasadnioną obawę utraty zatrudnienia, w drodze porozumienia wyraził zgodę na ograniczenie zatrudnienia do wymiaru nie niższego niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć w trybie art. 22 ust. 2 Karty nauczyciela, ale równocześnie kwestionował wystąpienie przesłanek z art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty, zachowuje uprawnienie do sądowej oceny działań pracodawcy na podstawie tych przepisów, łącznie z weryfikacją kryteriów wytypowania nauczyciela do ograniczenia wymiaru zajęć – orzekł SN.

W tym zakresie znaczenie ma m.in. stopień awansu zawodowego i staż pracy.

Sygnatura akt: I PK 154/17

Nauczycielka języka polskiego była zatrudniona w szkole podstawowej od 1986 r. W 1996 r. przeniosła się do gimnazjum. W 2000 r. uzyskała awans zawodowy na nauczyciela mianowanego, a w 2003 r. na dyplomowanego. W roku szkolnym 2014/2015 była zatrudniona w pełnym wymiarze etatu, na co składało się 14 godzin języka polskiego i sześć godzin zajęć na świetlicy.

Czytaj także: Podwyżki dla nauczycieli mogą być później

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a