Chylińska śpiewa dla fanów cztery godziny

Producenci odwolanych festiwali potwierdzają kalendarz na lato 2021 roku, a organizatorzy obecnych koncertów oraz gwiazdy biją rekordy poświęcenia.

Aktualizacja: 05.10.2020 20:58 Publikacja: 05.10.2020 17:38

Agnieszka Chylińska występo- wała na Torwarze dwa razy

Agnieszka Chylińska występo- wała na Torwarze dwa razy

Foto: materiały prasowe

Sytuacja na rynku koncertowym pozostaje trudna. Znamienne jest to, co się dzieje wokół amerykańskiego festiwalu Bonnaroo w stanie Tennessee. W marcu jego szefowie zmienili czerwcowe terminy na wrzesień. Po ostatecznym anulowaniu edycji w 2020 r. zaplanowano daty 17–20 czerwca 2021 r. Kilka dni temu zapadła decyzja o kolejnym terminie – 2–5 września 2021 r.

Wiosenny termin w 2021 r. zachował wielki amerykański festiwal Coachella, na lipiec przyszłego roku zapowiedziany jest największy europejski festiwal Glastonbury w Wielkiej Brytanii. Gwiazdami mają być Paul McCartney, Taylor Swift i Kendrick Lamar. Czas ma znaczenie zwłaszcza dla McCartneya, który w przyszłym roku skończy 79 lat.

Nowe paszporty

Organizatorzy festiwalu Roskilde wydali we wrześniu oświadczenie, w którym piszą, że o tej porze sezonu w normalnych czasach ich partnerzy byliby gotowi z pierwszą partią zespołów, a sprzedaż biletów „czaiłaby się tuż za rogiem". Teraz informują o wymuszonych przez pandemię zwolnieniach jednej trzeciej pracowników, apelują o optymizm i śledzenie strony..

Mikołaj Ziółkowski, szef Alter Art., największej polskiej agencji koncertowej, organizator największych festiwali w Warszawie, Gdyni i Krakowie, w tym Open'era, uspokaja:

– Kwestię amerykańskiego festiwalu Bonnaroo trzeba traktować jako historię kontynentalną, wewnętrzną – mówi. – 90 procent artystów, w tym amerykańskich, potwierdza gotowość występów na letnich festiwalach w 2021 r. Takie samo stanowisko reprezentuje szef globalnego Live Nation Michael Rapino, w podobnym duchu pracujemy my i nasi partnerzy w Europie.

Mikołaj Ziółkowski podkreśla, że sytuacja jest na bieżąco monitorowana i opiera się na tym, co mówią prognozy.

– Letnie festiwale przypadną na czas, kiedy kolejna fala wirusa wytraci impet, może być gotowa szczepionka, spodziewamy się błyskawicznych testów. Łącząc te elementy, zwłaszcza w przypadku imprez plenerowych, jesteśmy w stanie zmaksymalizować troskę o bezpieczeństwo fanów bawiących się na koncertach.

Ziółkowski wskazuje na rozwiązania proponowane przez Borisa Johnsona, premiera Wielkiej Brytanii, czyli paszporty covidowe, które będą potwierdzać stan zdrowia oparty na szczepieniach i testach odbytych w ciągu ostatnich godzin. – Jeśli dodamy do tego możliwość robienia testów błyskawicznych, które już teraz są stosowane podczas ważnych spotkań, uzyskamy wysoki stopień bezpieczeństwa – wyjaśnia Mikołaj Ziółkowski.

Dwa razy dziennie

Polscy artyści skorzystali z fali optymizmu fanów, ale też przekonania, że trzeba starać się żyć normalnie, jak tylko się da. W minioną sobotę odbył się na warszawskim Torwarze koncert Agnieszki Chylińskiej, a przed bramami hali można było zobaczyć dawno niewidziane tłumy.

– Trasa koncertowa 25 lat Agnieszki Chylińskiej „Warto było szaleć tak" została ogłoszona w sierpniu 2019 r. – mówi „Rz" Joanna Ziędalska-Komosińska z Top Management. – Jest to ogromne przedsięwzięcie muzyczne, logistyczne i organizacyjne, zaplanowaliśmy serię koncertów w największych halach w Polsce i w Europie, stosownie do ogromnej popularności Agnieszki. Zdążyliśmy zagrać zaledwie kilka koncertów przed pandemią: w Szczecinie, Częstochowie, w Belgii, Niderlandach i ostatni w łódzkiej Atlas Arenie dla 10 tys. osób. Całkowity zakaz zgromadzeń przyjęliśmy z wielką pokorą.

Agnieszka Chylińska napisała kolejną z cyklu książkę dla dzieci „Dzielny Oczak" i była blisko ze swoimi odbiorcami, poprzez media społecznościowe. Jej trasa została wznowiona w sierpniu 2020 r. i trwa po dziś dzień.

– Ponieważ nasze tournée to nawet kilka tysięcy osób w jednej hali czy w amfiteatrze, gramy dwa identyczne koncerty dziennie. Ogromny szacunek należy się Agnieszce, muzykom, realizatorom, technikom i pracownikom produkcji, bo po wspólnej decyzji wykonujemy dwukrotnie większą pracę, niż to było kiedyś. – opowiada Joanna Ziędalska-Komosińska. – Nie mogę wyjść z podziwu, jak Agnieszka daje radę śpiewać niemal cztery godziny dziennie trudne technicznie utwory. To wyraz szacunku dla słuchaczy. Długo walczyliśmy o powrót do pracy i robimy wszystko, aby utrzymać zatrudnienie tysięcy ludzi w naszej branży i nagrodzić publiczność za to, że nie oddaje biletów, mimo że niektóre koncerty były przekładane kilka razy. Ludzie potrzebują muzyki, spotkań na żywo i żadne występy online tego nie zastąpią.

Zachowany jest reżim sanitarny. Publiczność ma obowiązek noszenia maseczek lub przyłbic, dezynfekcji rąk, konieczności zachowania odstępu, na trybunach jest wyłączone co drugie miejsce, w szachownicę, co wymagało przydzielania miejsc od nowa. Płyta w hali może być wypełniona tylko w 30 proc., aby utrzymać bezpieczny dystans. Przy wejściu każdy ma mierzoną temperaturę, jest na wszelki wypadek izolatka, od każdego fana odbierane jest oświadczenie o stanie zdrowia.

Kolejny koncert Agnieszki Chylińskiej 10 października w Poznaniu, zaś następne m.in. w Trójmieście (Ergo Arena), Katowicach (Spodek), Krakowie (Tauron Arena).

Leśna muzyka

W podobnych warunkach koncertuje Dawid Podsiadło, który zaplanowane na czerwiec koncerty na stadionach w Gdańsku, Wrocławiu i Chorzowie przeniósł na 2021 r. Teraz występuje z akustyczną wersją swojego programu „Leśna muzyka". We wtorek i środę będzie go można zobaczyć w poznańskiej Sali Ziemi, gdzie mieści się 2 tys. fanów. Potem w Łodzi, Bydgoszczy, Rybniku, Krakowie, Dąbrowie Górniczej, Suwałkach. 8, 9, 10 października zaśpiewa na warszawskim Torwarze.

„Warto było szaleć tak”

Mówi Joanna Ziędalska-Komosińska z Agencji Top Management:

Trasa Koncertowa 25 lat Agnieszki Chylińskiej „Warto było szaleć tak” została ogłoszona w sierpniu 2019 roku.

To ogromne przedsięwzięcie muzyczne, logistyczne i organizacyjne: zaplanowaliśmy całą serię koncertów w największych halach w Polsce oraz w Europie, bo popularność Agnieszki jest ogromna od lat. Po trasach „Forever Child” i „Pink Punk”, kiedy bilety znikały w mgnieniu oka, zdecydowałyśmy się tym razem na podsumowanie jej dorobku artystycznego z całego 25-lecia kariery.

Taka trasa to wiele miesięcy przygotowań całego sztabu ludzi z kilku dziedzin - począwszy od planowania, logistyki, produkcji, opracowań graficznych, multimediów, riderów światła i dźwięku, wielu prób muzyków. Przy takim przedsięwzięciu pracuje stale kilkadziesiąt osób.

Publiczność bardzo oczekiwała na te koncerty i w zasadzie, znakomita większość wydarzeń już w lutym została całkowicie wyprzedana. To ogromny sukces.

Zdążyliśmy zagrać jednak zaledwie kilka koncertów przed pandemią - w Szczecinie, Częstochowie, w Belgii, Niderlandach oraz ostatni przed pandemią - koncert w łódzkiej Atlas Arenie dla 10 tysięcy osób. Zaledwie kilka dni po tym koncercie wprowadzono lockdown i całkowity zakaz zgromadzeń na wiele tygodni.

Przyjęliśmy to z wielką pokorą, ponieważ bezpieczeństwo i zdrowie zawsze były i są dla nas najważniejsze. Agnieszka w czasie kwarantanny napisała kolejną z cyklu książkę dla dzieci „Dzielny Oczak” i była blisko ze swoimi odbiorcami, poprzez media społecznościowe.

Jednak, gdy okazało się, że część zgromadzeń jest już możliwa (np. wielotysięczne tłumy podczas wieców wyborczych, na procesjach, bez żadnych zabezpieczeń i odstępów), zaczęliśmy w naszym środowisku rozmowy - co należy zrobić, aby pod konkretnymi warunkami nasze wydarzenia również miały szansę powrócić w bezpiecznych warunkach.

Nie należy zapominać, że na wiele miesięcy bez pracy zostało wiele tysięcy osób, które mają rodziny na utrzymaniu - w tym tysiące techników, realizatorów, muzyków, kierowców. W tym właśnie czasie, dzięki inicjatywie kilku menedżerów topowych gwiazd muzycznej sceny, powstała inicjatywa założenia Izby Gospodarczej Menedżerów Artystów Polskich, która razem ze Stowarzyszeniem organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych (SOIAR) oraz Polską Izbą Techniki Estradowej (PITE) w niezwykły sposób zintegrowała środowisko muzyczne i wypracowała bezpieczną mapę powrotu do pracy. Obecnie w Izbie jest już ponad 100 menedżerów - przedsiębiorców. Mam zaszczyt być częścią Zarządu Izby IGMAP i śmiem twierdzić, że gdyby nie nasze wspólne działania, konsekwentne starania, rozmowy z rządem, z politykami, wiele złożonych pism, konsultacji - koncerty na długo nie wróciłyby do naszego kraju. 

W tym samym czasie przecież - już w maju - przywrócono możliwość powrotu meczów piłkarskich wraz z kibicami - podczas, gdy my nadal byliśmy z zakazem spotkań i pracy.

Dlatego stworzyliśmy akcję „Otwieramy Koncerty - Gramy Bezpiecznie”, która pozwoliła nam porozumieć się w kwestii warunków bezpiecznej organizacji wydarzeń - otrzymaliśmy od Ministerstwa Kultury oraz Ministerstwa Zdrowia bardzo konkretne zasady i trzymamy się ich niezwykle restrykcyjnie.

W takich warunkach trasa Agnieszki Chylińskiej została wznowiona w sierpniu 2020 roku i trwa po dziś dzień.

Informujemy szczegółowo o tym, że koncerty muszą być bezpieczne, że zależy nam na prewencji, na zdrowiu wszystkich, którzy uczestniczą w naszych wydarzeniach.

Trzymamy się wytycznych i nawet robimy więcej, niż jest urzędowo wymagane. Bezpieczeństwo to nasz bezwzględny priorytet.

Ponieważ nasze koncerty to kilka tysięcy osób w jednej hali czy amfiteatrze, podzieliśmy publiczność na dwie grupy: gramy dwa identyczne koncerty dziennie od 15:30-16, drugi od 19:00-19:30. 

Ogromny szacunek należy się Agnieszce, muzykom, realizatorom, technikom oraz produkcji - to nasza wspólna decyzja. Wykonujemy dwa razy większą pracę niż planowaliśmy w zeszłym roku, co jest niezwykle trudne. Za każdym razem nie mogę wyjść z podziwu, jak Agnieszka daje radę śpiewać niemal 4 godziny trudne technicznie utwory. Ale to jest nasz wybór: my po prostu szanujemy naszych odbiorców, zaś sprawy ekonomiczne, finansowe schodzą na dalszy plan.

Bardzo długo walczyliśmy o powrót do pracy i robimy wszystko, aby tę pracę dla tysięcy ludzi utrzymać. A przede wszystkim, aby nagrodzić publiczność za oczekiwanie, za zrozumienie: za to, że nie oddają biletów, mimo, że niektóre koncerty były przekładane kilka razy!

To jest niezwykłe, że ludzie potrzebują muzyki, potrzebują spotkań na żywo i żadne występy on-line tego nie zastąpią.

Teraz za wszelką cenę trzymamy się zasad. Informujemy o obowiązku noszenia maseczek lub przyłbic, o dezynfekcji rąk i odstępach. Na trybunach mamy wyłączone co drugie miejsce, w szachownicę. To wymagało dużej logistyki.

Procedura jest utrzymana w reżimie sanitarnym: zawsze mamy odprawę z ochroną i służbami, które pracują przy wydarzeniu. Informujemy, że nie wejdą osoby chore. Przy wejściu każdy ma mierzoną temperaturę, jest na wszelki wypadek izolatka i konkretne procedury służb ratunkowych, prosimy i umożliwiamy zachowanie odstępów minimum 2 metrów zarówno w kolejkach, jak i na samym koncercie.

Płyta w hali może być wypełniona tylko w 30 proc., aby każdy miał szansę utrzymać bezpieczny dystans. Przy wejściu także zbieramy od każdego oświadczenia o stanie zdrowia.

Przed nami jeszcze kilka wielkich hal w tym roku i mamy wszyscy nadzieję, że przy zachowaniu tak wysokiego poczucia odpowiedzialności, będziemy mieli nadal szansę dostarczać ludziom te chwile obcowania z muzyką, aby choć poprzez te koncerty ludzie mogli na chwilę się odprężyć i odstresować. Artyści są naprawdę niezbędni i zawsze powtarzamy w Izbie - "Nie ma narodu bez kultury”. A teraz ważne, aby tę kulturę uratować.

 

Sytuacja na rynku koncertowym pozostaje trudna. Znamienne jest to, co się dzieje wokół amerykańskiego festiwalu Bonnaroo w stanie Tennessee. W marcu jego szefowie zmienili czerwcowe terminy na wrzesień. Po ostatecznym anulowaniu edycji w 2020 r. zaplanowano daty 17–20 czerwca 2021 r. Kilka dni temu zapadła decyzja o kolejnym terminie – 2–5 września 2021 r.

Wiosenny termin w 2021 r. zachował wielki amerykański festiwal Coachella, na lipiec przyszłego roku zapowiedziany jest największy europejski festiwal Glastonbury w Wielkiej Brytanii. Gwiazdami mają być Paul McCartney, Taylor Swift i Kendrick Lamar. Czas ma znaczenie zwłaszcza dla McCartneya, który w przyszłym roku skończy 79 lat.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Odnowiony Pałac Rzeczypospolitej zaprezentuje zbiory Biblioteki Narodowej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Kultura
60. Biennale Sztuki w Wenecji: Złoty Lew dla Australii
Kultura
Biblioteka Narodowa zakończyła modernizację Pałacu Rzeczypospolitej
Kultura
Muzeum Narodowe w Krakowie otwiera jutro wystawę „Złote runo – sztuka Gruzji”
Kultura
Muzeum Historii Polski: Pokaz skarbów z Villa Regia - rezydencji Władysława IV