fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Mieszkaniowe

Pod klucz cieszy się wzięciem

Mieszkanie z programu wykończeniowego Domu Development, rynkowego lidera pod względem sprzedaży w 2018 r.
materiały prasowe
Deweloperzy deklarują, że zainteresowanie standardem pod klucz rośnie, a chętnych nie odstrasza wzrost cen lokali na rynku pierwotnym.
Mocny wzrost popytu na mieszkania w ostatnich latach nakręcany był m.in. chęcią zainwestowania w najem. Pojawienie się grupy klientów chcących otrzymać nowe lokum, które mogłoby niezwłocznie zacząć pracować, spowodowało wzrost zainteresowania wykończeniem wnętrz.
Deweloperzy deklarują, że zainteresowanie standardem pod klucz rośnie, a chętnych nie odstrasza wzrost cen lokali na rynku pierwotnym.

Własnymi siłami...

– Jako jeden z pierwszych na polskim rynku deweloperów wprowadziliśmy ofertę wykończenia mieszkania pod klucz – mówi Radosław Bieliński, rzecznik Domu Development, największej spółki deweloperskiej, mierząc sprzedażą lokali w 2018 r. (3,6 tys.).
– Oferujemy obecnie cztery warianty wykończeniowe, w których znajduje się łącznie kilkaset produktów. Zainteresowanie klientów stale rośnie. To rozwiązanie bardzo atrakcyjne cenowo, ponadto klienci oszczędzają czas i pozbywają się problemu związanego z samodzielnym zatrudnieniem fachowców oraz nadzorem nad wykończeniem mieszkania. Usługa wykończenia pod klucz jest objęta dwuletnią rękojmią, co dodatkowo daje klientom poczucie bezpieczeństwa i pewność wysokiej jakości wykonania prac – podsumowuje.
Firma nie ujawnia, jaki odsetek sprzedaży stanowią wykończone lokale.
Murapol, gracz numer dwa na rynku (3,56 tys. sprzedanych mieszkań w ub.r.), miał plany wprowadzenia do oferty lokali obejmujących w pakiecie standardowym wyposażenie w zestaw mebli kuchennych, sprzęt AGD, a nawet kompletne zestawy mebli ruchomych.
Wraz ze zmianą zarządu zmieniła się strategia. Prezes Nikodem Iskra przyznał niedawno, że Murapol ma potencjał, by budować mieszkania w segmencie podwyższonym albo sprzedawać lokale w standardzie pod klucz – jednak przy obecnych marżach najbardziej efektywna jest sprzedaż lokali w segmencie popularnym, w stanie deweloperskim.
W Atalu aż 40 proc. klientów zdecydowało się kupić mieszkanie wykończone. W ub.r. firma znalazła nabywców na 2,42 tys. mieszkań.
– W ramach programu Atal Design oferujemy trzy pakiety wykończeniowe, zróżnicowane pod względem materiałów i sprzętów – mówi Zbigniew Juroszek, prezes Atalu. – Od kilku lat obserwujemy niesłabnący popyt na wykończone mieszkania. Warto podkreślić, że dawniej z oferty korzystali głównie klienci nabywający lokale w celach inwestycyjnych, a obecnie zauważamy wzrost zainteresowania pakietami wykończeniowymi wśród klientów kupujących mieszkania dla siebie – dodaje.
Menedżerowie Archicomu obserwują znaczący wzrost liczby mieszkań wykańczanych pod klucz w sprzedaży od dwóch–trzech lat.
– Mimo że jest to wciąż zaledwie 2 proc. wszystkich sprzedawanych przez nas lokali (całkowita sprzedaż w ub.r. wyniosła 1,37 tys. lokali – red.), to w porównaniu z latami ubiegłymi trend wzrostowy jest zauważalny – mówi Tomasz Sujak, członek zarządu Archicomu. – Jedni klienci preferują projekty spersonalizowane i ścisłą współpracę z architektem, dla innych optymalnym rozwiązaniem są gotowe pakiety aranżacyjne, co szczególnie widoczne jest w przypadku mieszkań kupowanych w celach inwestycyjnych – dodaje.
Menedżer ocenia, że wzrost zainteresowania mieszkaniami pod klucz wiąże się zarówno z rosnącymi oczekiwaniami klientów, możliwością sfinansowana zakupu i wykończenia lokum w ramach jednego kredytu, jak i rosnącymi trudnościami ze znalezieniem ekip wykończeniowych.
– Niezmiennie obserwujemy duże zainteresowanie proponowanym przez nas programem aranżacji. Mamy w ofercie trzy standardy wykonania prac wykończeniowych. Klienci mają szeroki wybór paneli podłogowych, płytek ceramicznych ściennych i podłogowych, ceramiki i armatury sanitarnej, a także stolarki drzwiowej – wylicza Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży w Lokum Deweloper. – Wzrost cen mieszkań na rynku pierwotnym nie wpływa na zmniejszenie zainteresowania programem aranżacji, może powodować u klientów raczej ostrożniejsze podejmowanie decyzji o zakupie mieszkania, również ze względu na wymogi banków kredytujących transakcje – ocenia.
Nalberczyński relacjonuje, że nabywcy pierwszego mieszkania najczęściej decydują się na standard deweloperski.
– Grupa klientów korzystająca z naszego programu aranżacji to zazwyczaj osoby kupujące kolejne mieszkanie dla siebie lub inwestycyjnie. Przekonuje ich pewność wysokiej jakości prac, przewidywalnego czasu realizacji oraz niezmiennego, ustalonego w umowie poziomu kosztów – wylicza Nalberczyński.

...i zewnętrznymi

Część deweloperów samodzielnie nie zajmuje się wykańczaniem sprzedawanych mieszkań, ale nie odprawia zainteresowanych klientów z kwitkiem.
– Standardowo we wszystkich naszych osiedlach możliwe jest wykończenie lokum pod klucz we współpracy ze specjalistyczną firmą – mówi Andrzej Miś, rzecznik Budimeksu Nieruchomości, i wskazuje na dodatkowe korzyści.
– Decydując się na wykończenie mieszkania w proponowanych przez naszego partnera programach, płaci się niższą, bo 8-proc. stawkę VAT. W sklepie z materiałami budowlano-wykończeniowymi obowiązuje zaś stawka 23-proc. Ponadto na sfinansowanie zakupu pakietu wykończeniowego na podstawie zawartej z firmą umowy na wykończenie można ubiegać się w banku o wspólny kredyt hipoteczny – dodaje.
Karolina Bronszewska, marketing manager w Ronson Development, także przyznaje, że pakiety wykończeniowe – oferowane we współpracy z kilkoma firmami – cieszą się rosnącym zainteresowaniem, m.in. ze względu na duże trudności w znalezieniu dobrej ekipy remontowej i wzrost cen materiałów budowlanych.
– Współpracujące z nami firmy mogą zaoferować atrakcyjne ceny ze względu na stałą współpracę z podwykonawcami i hurtowe zamówienia materiałów. Coraz więcej naszych klientów zdaje sobie sprawę, że trudno będzie im osiągnąć równie korzystne warunki, negocjując na własną rękę – mówi Bronszewska. Dodaje, że ogromnym wzięciem cieszyła się promocja na osiedlu w Warszawie, gdzie oferowane były wykończone lokale.
– Okazało się, że nawet klienci poszukujący lokalu z niską ceną za mkw. byli chętni dopłacić, by nie musieć organizować remontu na własną rękę – podsumowuje. ©?
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA