Reklama

Rynek reklamy lekko w górę

O 1,5 proc. więcej niż przed rokiem wydano na reklamę w Polsce w pierwszym kwartale 2021 r. To zasługa jednego medium – internetu.

Aktualizacja: 23.05.2021 22:31 Publikacja: 23.05.2021 21:00

Rynek reklamy lekko w górę

Foto: Adobe Stock

2,2 mld zł, o 1,5 proc. więcej niż przed rokiem, wydano na reklamę w Polsce w I kw. br. – szacuje Agora. Spółka wydająca „Gazetę Wyborczą", prowadząca sieć kin Helios czy firmę reklamy zewnętrznej AMS, radziła sobie dużo słabiej niż szeroki rynek: odnotowała spadek wpływów z usług reklamowych o około 20 proc., do 90,6 mln zł. To dlatego, że do grupy tej należą firmy reprezentujące sektory reklamowego rynku najbardziej dotknięte przez epidemię i obostrzenia wprowadzone przez rząd.

Jedynym medium, które odnotowało w I kw. br. wzrost wpływów reklamowych, był internet: wydatki na reklamę online w Polsce urosły o 17,5 proc., do około 970 mln zł, stanowiąc 44 proc. rynku. Jak mówił Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding, drugi kwartał z rzędu widać było nietypowe zjawisko: przychody polskich portali rosły szybciej niż Google'a czy Facebooka. Jego zdaniem miało to związek ze wzmożonymi kampaniami wizerunkowymi firm e-commerce i może się nie powtórzyć.

Relatywnie niewielkie spadki reklamowych wpływów zanotowały w I kw. br. telewizja (o 1,5 proc.) oraz radio (o 3,5 proc.). Według Agory, która jest właścicielem sieci kin Helios, nikt nie reklamował się w tym czasie w kinach (sprzedano 0,53 mln biletów), nośniki uliczne (Agora ma firmę AMS) odnotowały wpływy o 35,5 proc. niższe niż rok temu, czasopisma o 29,5 proc., a prasa o 25,5 proc.

Zarząd medialnego koncernu pod kierownictwem Bartosza Hojki jest jednak zdania, że rynek reklamy zaczął się odbudowywać i w całym roku wydatki na ten cel będą o 4–7 proc. wyższe niż w 2020 r.

Reklama
Reklama

O ożywieniu na rynku usług marketingowych mówili w piątek również przedstawiciele K2 Holding, wyrosłego z tego typu usług.

– Wydaje się, że aby odrobić straty z 2020 r., segmenty rynku reklamowego będą potrzebowały dwóch lat, niektóre trzy. Nie dotyczy to internetu – uważa Bartosz Hojka.

Według firm analitycznych najszybciej (w ujęciu procentowym) rosnącym medium mają być kina. To zaś będzie zależało od frekwencji.

Helios otworzył swoje multipleksy jako pierwszy przedstawiciel sieciówek – w nocy 21 maja. Według Tomasza Jagiełły, prezesa Heliosa, na nocne seanse przyszło 2 tysiące osób, głównie w Katowicach i w Warszawie.

– Przedsprzedaż biletów na seanse weekendowe jest dziesięciokrotnie wyższa niż w lipcu ub.r., gdy otwieraliśmy kina po pierwszym lockdownie. Chciałbym, abyśmy w trzecim kwartale osiągnęli 40–50 proc. mocy kin z 2019 r. – podał.

Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Media
Nieoficjalnie: Netflix prowadzi wyłączne rozmowy o zakupie Warner Bros. Discovery, właściciela TVN
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama