Gdy kina liczą na reklamowe odbicie, zyskuje YouTube

W tym roku firmy przeznaczą na reklamę więcej niż w pierwszym roku epidemii. Do sektorów mogących szybko odrobić straty zaliczane są kina. Gdy się otworzą.

Publikacja: 11.01.2021 21:00

Gdy kina liczą na reklamowe odbicie, zyskuje YouTube

Foto: Adobe Stock

W 2020 r. przychody kin z reklam spadły o około 70 proc., do około 50 mln zł. W tym roku będzie to najszybciej rosnący segment reklamowego rynku – uważają eksperci z domu mediowego Mindshare i New Age Media International (Grupa Cineworld).

- Nasze estymacje na 2021 roku wskazują, że sumaryczne wydatki na reklamę w Polsce wzrosną względem 2020 roku o 8 procent. Biorąc pod uwagę, że miniony rok przyniósł spadek o 12 proc. oznacza to, że rynek nie wróci jeszcze do poziomu z 2019 roku – mówi Karolina Chołuj, dyrektor pionu badawczo-analitycznego Business Planning w domu mediowym Mindshare.

Segmentem, który notować będzie największy wzrost przychodów reklamowych, będą kina – wynika z jej wypowiedzi. – Zakładamy, że wydatki reklamodawców na kina będą o 20 proc. wyższe po tym, jak w ub.r. spadły o 70 proc. – mówi.

Dla porównania: wydatki reklamowe na telewizję będą, zdaniem Mindshare, wyższe o 12 proc. niż w roku 2020, a na internet większe o 6 proc. rok do roku. – Internet już w minionym roku został silnie doinwestowany – zwraca uwagę specjalistka.

Wskaźniki jeszcze bardziej optymistyczne dla tempa odbudowy strat przez kina przyjmuje grupa Cineworld, właściciel Cinema City. Bianka Pawlewska, wiceprezes New Age Media International, firmy reklamowej z grupy Cineworld, uważa, że potencjał kin pokazały pierwsze dwa miesiące ub.r. – Idąc za raportem WARC Global Advertising Trends, mocno wierzymy, że kino i outdoor, czyli dwie branże reklamowe, które najbardziej chyba ucierpiały w 2020 roku, będą najszybciej rozwijającymi się formatami w 2021 roku. Według WARC potencjał kina w 2021 będzie większy o 41 proc. – mówi Pawlewska.

– Uzupełniający i raczej prestiżowy charakter reklamy kinowej może sprawić, że walka o budżety może być w obecnych czasach wyjątkowo trudna – uważa Piotr Wieremiejczuk, specjalista ds. koordynacji zakupów w Publicis Groupe. Jego zdaniem w kinach nie zobaczymy kampanii z takich okazji jak walentynki, a przede wszystkim kampanie wizerunkowe.

- Spodziewamy się, że do momentu ponownego otwarcia kin część budżetów przesuwać się będzie do innych mediów, głównie do internetu ze względu na elastyczność i tempo tego medium w procesie planowania kampanii. Warto jednak też pamiętać, że nie chodzi tu o gigantyczne pieniądze – mówi Chołuj.

Można by przypuszczać, że zyskały platformy wideo na żądanie. Zdaniem Pawła Kaczorowskiego, starszego analityka mediów w Publicis Group, 2020 rok nie był jednak dla nich rewelacyjny pod kątem wpływów z reklam. Za to YouTube mógł zwiększyć je o jedną czwartą. Zdaniem specjalisty w Polsce mogło być tylko nieco słabiej.

W 2020 r. przychody kin z reklam spadły o około 70 proc., do około 50 mln zł. W tym roku będzie to najszybciej rosnący segment reklamowego rynku – uważają eksperci z domu mediowego Mindshare i New Age Media International (Grupa Cineworld).

- Nasze estymacje na 2021 roku wskazują, że sumaryczne wydatki na reklamę w Polsce wzrosną względem 2020 roku o 8 procent. Biorąc pod uwagę, że miniony rok przyniósł spadek o 12 proc. oznacza to, że rynek nie wróci jeszcze do poziomu z 2019 roku – mówi Karolina Chołuj, dyrektor pionu badawczo-analitycznego Business Planning w domu mediowym Mindshare.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Polska w gronie muzycznych liderów. Głównie dzięki streamingowi