Australijska Komisja ds. Konkurencji i Ochrony Konsumentów (ACCC) opublikowała wstępny raport z dochodzenia w sprawie firm Google i Facebook. Komisja „obawia się”, że Google i Facebook złamały australijskie prawo o konkurencji i ochronie praw konsumentów. W stosunku do pięciu takich przypadków zostały wszczęte dodatkowe śledztwa. Komisja jest szczególnie poważnie zaniepokojona liczbą zbieranych przez Amerykanów danych australijskich użytkowników - głosi wstęp do raportu, opublikowany na stronie komisji.
W grudniu 2017 r. rząd Australii zlecił ACCC dochodzenie na temat wpływu obu platform cyfrowych na konkurencję w mediach i rynku reklam kraju. Raport końcowy ma być gotowy do 3 czerwca 2019 r.
„ACCC jest zaniepokojona wielką liczbą różnych danych o australijskich użytkownikach, które zbierają platformy cyfrowe; to wykracza poza ramy danych udostępnianych użytkownikom” - stwierdza ACCC. Komisja podkreśla, że „bez potrzebnej informacji i z ograniczonym wyborem użytkownicy nie mogą podejmować świadomych decyzji”.
Komisja ustaliła też, że „Google posiadają rzeczywistą rynkową władzę w ramach wyszukiwarki, reklamy internetowej i przekazywania najświeższych wiadomości. A Facebook posiada rzeczywistą rynkową władzą na rynku portali społecznościowych, reklamy w mediach i przekazywania wiadomości”.
ACCC jest zaniepokojona wpływem obu platform na australijski biznes. Wprawdzie prawo australijskie nie zabrania posiadania „władzy” rynkowej i jej wykorzystania w walce z konkurencją, ale jeżeli lider rynku szkodzi konkurencji, to „rząd musi bronić konsumentów i firmy za pomocą regulacji prawnych”.