Australia ostrzega Google’a i Facebooka i grozi karami

Amerykańskie firmy zbierają za dużo danych w niejasnych celach. Mają za duży wpływ na australijski biznes i rynek reklamy. Władze ostrzegają, że drogo to może Amerykanów kosztować.

Aktualizacja: 10.12.2018 12:52 Publikacja: 10.12.2018 09:52

Australia ostrzega Google’a i Facebooka i grozi karami

Foto: Pixabay

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Ochrony Konsumentów (ACCC) opublikowała wstępny raport z dochodzenia w sprawie firm Google i Facebook. Komisja „obawia się”, że Google i Facebook złamały australijskie prawo o konkurencji i ochronie praw konsumentów. W stosunku do pięciu takich przypadków zostały wszczęte dodatkowe śledztwa. Komisja jest szczególnie poważnie zaniepokojona liczbą zbieranych przez Amerykanów danych australijskich użytkowników - głosi wstęp do raportu, opublikowany na stronie komisji.

W grudniu 2017 r. rząd Australii zlecił ACCC dochodzenie na temat wpływu obu platform cyfrowych na konkurencję w mediach i rynku reklam kraju. Raport końcowy ma być gotowy do 3 czerwca 2019 r.

„ACCC jest zaniepokojona wielką liczbą różnych danych o australijskich użytkownikach, które zbierają platformy cyfrowe; to wykracza poza ramy danych udostępnianych użytkownikom” - stwierdza ACCC. Komisja podkreśla, że „bez potrzebnej informacji i z ograniczonym wyborem użytkownicy nie mogą podejmować świadomych decyzji”.

Komisja ustaliła też, że „Google posiadają rzeczywistą rynkową władzę w ramach wyszukiwarki, reklamy internetowej i przekazywania najświeższych wiadomości. A Facebook posiada rzeczywistą rynkową władzą na rynku portali społecznościowych, reklamy w mediach i przekazywania wiadomości”.

ACCC jest zaniepokojona wpływem obu platform na australijski biznes. Wprawdzie prawo australijskie nie zabrania posiadania „władzy” rynkowej i jej wykorzystania w walce z konkurencją, ale jeżeli lider rynku szkodzi konkurencji, to „rząd musi bronić konsumentów i firmy za pomocą regulacji prawnych”.

Przedstawiciel ACCC Rod Simons przyznał, że „działania kluczowych algorytmów tych platform w określaniu tego, kto się pojawił na platformie, nie są do końca jasne”. Użytkownicy zetknęli się z potencjalnym ryzykiem filtrów-wydmuszek czy echo-kamer i innych niepewnych nowinek”.

ACCC wystawiła 11 rekomendacji dla obu firm i osiem punktów, co do których dalej będzie prowadzone dochodzenie. Od wykonania zaleceń, zależy dalsza przyszłość Google’a i Facebooka na terenie Australii.

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Ochrony Konsumentów (ACCC) opublikowała wstępny raport z dochodzenia w sprawie firm Google i Facebook. Komisja „obawia się”, że Google i Facebook złamały australijskie prawo o konkurencji i ochronie praw konsumentów. W stosunku do pięciu takich przypadków zostały wszczęte dodatkowe śledztwa. Komisja jest szczególnie poważnie zaniepokojona liczbą zbieranych przez Amerykanów danych australijskich użytkowników - głosi wstęp do raportu, opublikowany na stronie komisji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji