Rynek reklamy jest póki co odporny i będzie rósł mimo pierwszych oznak spowolnienia rozwoju gospodarczego, prognozuje agencja mediowa Zenith. Wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie w 2019 roku o 4,2 proc. i sięgnie wartości 7,919 mld zł netto, ocenia agencja.
Tajemnicą sukcesu są pozytywne nastroje konsumenckie, które utrzymują się mimo przewidywanego spadku dynamiki wzrostu polskiej gospodarki w 2019 roku i spowolnienia tempa wydatków gospodarstw domowych. To pozwala analitykom sądzić, że boom konsumpcyjny się nie kończy, a wydatki konsumenckie będą nadal rosły. – Będzie to skutkowało zwiększaniem wydatków reklamowych, jednak dynamika ich wzrostu również spowolni w porównaniu z mijającym rokiem i według naszych estymacji wyniesie w 2019 roku 4,2 proc. – mówi Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.
Prognoza dynamiki wydatków reklamowych na polskim rynku
Mijający rok branża ocenia za nawet bardzo pomyślny. W efekcie, oczekiwania budżetowe nadawców wobec 2019 roku również są wysokie. Jednak Zenith spodziewa się niewielkiego spadku poziomu średniego czasu oglądania telewizji, na co wpłynie zarówno brak wielkich wydarzeń sportowych, jak i dalszy spadek oglądalności głównych stacji na rzecz stacji tematycznych. W efekcie, tempo wzrostu budżetów na reklamę w telewizji spadnie z aktualnego 4,2 proc. na poziom 3,1 proc. w 2019 roku. To jednak nie zabierze palmy pierwszeństwa, telewizja wciąż pozostanie największym medium reklamowym w Polsce, z udziałem przekraczającym 50 proc.
Czytaj także: Reklama supermarketu, mająca chwalić jego ekologiczność zakazana. „Zbyt polityczna”
Internet jest drugi pod względem budżetów reklamowych. Choć Zenith spodziewa się, że utrzyma się rosnący trend wydatków w internecie, to jednak one także spowolnią. W wypadku internetu spowolnienie wzrostu oznacza, że będzie on zamiast dwucyfrowy – będzie jednocyfrowy, pula pieniędzy, która trafi na rynek reklamy online ma wzrosnąć o 8,4 proc. Mimo spowolnienia wciąż jest to tempo, o jakim inne media, jak telewizja czy dzienniki, mogłyby tylko pomarzyć.