Partnerstwo zakłada opracowanie w krótkim okresie pokazowego samolotu, w którym jeden z 4 silników odrzutowych zostanie zastąpiony elektrycznym o mocy 2 megawatów - poinformował Airbus.
- Pokazowy lot z hybrydowym napędem E-Fan X jest przewidziany w 2020 r., po pełnej serii testów na ziemi, planowanych tymczasowo na stanowisku testowym 146 BAe. Po wykazaniu dojrzałości tego systemu zostaną podjęte przygotowania do zastąpienia drugiego silnika odrzutowego elektrycznym - stwierdza komunikat.
W ramach tego partnerstwa Airbus zajmie się układem kontrolnym napędu hybrydowego, bateriami i zintegrowaniem go z systemem kierowania lotem, Siemens dostarczy silniki elektryczne o mocy 2 MW, elektroniczna jednostkę kontroli mocy, przetwornik mocy, transformator napięcia i system dystrybucji mocy, Rolls-Royce będzie odpowiadać za silnik turbinowy napędzający wał, generator o mocy 2 MW i elektronikę układu mocy; wspólnie z Airbusem zaadaptuje turbinę do obudowy, a z Siemensem silnik elektryczny.
- E-Fan X stanowi nowy istotny etap w naszym celu doprowadzenia w bliskiej przyszłości do elektrycznego lotu. Wyciągnięte przez nas wnioski z długiej historii napędu elektrycznego (Cri-Cri, e-Genius, E-Star, E-Fan 1,2) a także owoce współpracy z Siemensem utorują nam drogę do hybrydowego wąskokadłubowego samolotu cywilnego, który będzie bezpieczny, efektywny i oszczędny w kosztach - stwierdził we wspólnym komunikacie główny technolog Airbusa, Paul Eremenko.
Główny technolog w RR, Paul Stein stwierdził, że "E-Fan X pozwala nam korzystać z naszej wiedzy w zakresie elektryczności w zrewolucjonizowaniu lotów i wejść w lotnictwo trzeciej generacji. To fascynujący czas dla nas, bo postęp technologiczny doprowadzi do tego, że Rolls-Royce stworzy najpotężniejszy na świecie latający generator".