Z tej kwoty dla polskiej spółki przypada 500 tys. euro. A do udziału w przedsięwzięciu spółka CPK została zaproszona jako lotnisko partnerskie przez liderów konsorcjum: lotnisko w Kopenhadze i Duński Instytut Technologiczny.
Czytaj także: CPK: więcej miejsc pracy i pieniędzy
Unijny grant został przyznany w ramach Ramowego Programu Badań i Rozwoju Horizon 2020 w kategorii: „Budowanie niskoemisyjnej i odpornej na zmiany klimatu przyszłości: Bezpieczna, czysta i wydajna energia". Oprócz CPK partnerami projektu są m.in: Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), lotniska Kastrup w Kopenhadze oraz Rzym-Fiumicino, Lithuanian Airports (zarządca lotnisk m.in. w Wilnie i Kownie), Uniwersytet w Parmie, Niemiecka Agencja Kosmiczna (DSL) oraz linie lotnicze Scandinavian Airlines (SAS).
– Zadanie CPK w ramach tego projektu będzie polegało na przygotowaniu metodyki wdrażania najlepszych rozwiązań dotyczących m.in. projektowania infrastruktury do tankowania biopaliwa lotniczego, wdrożenia niskoemisyjnych pojazdów obsługi naziemnej i innych działań ułatwiających oszczędzanie energii – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Projekt Smart Airports Horizon, którego częścią jest spółka CPK, ma za zadanie zaproponować rozwiązania z zakresu tzw. inteligentnej energii na lotniskach, np. pozyskiwanie energii i ciepła ze źródeł odnawialnych. – Naszym celem jest zeroemisyjna infrastruktura lotniskowa. Pamiętając o konieczności redukcji emisji gazów cieplarnianych wytwarzanych przez branżę lotniczą, chcemy podczas planowania Portu Solidarność wykorzystać na dużą skalę narzędzia do planowania tzw. zielonej infrastruktury i rozwiązań z zakresu elektromobilności. Plany inwestycji lotniskowych i kolejowych CPK doskonale się wpisują w politykę unijną i mogą liczyć na wsparcie z funduszy europejskich – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.