Duży może więcej, ale...

1300 szefów globalnych spółek z 11 najbardziej rozwiniętych krajów z optymizmem patrzy na perspektywy biznesu.

Publikacja: 18.06.2018 17:50

Duży może więcej, ale...

Foto: Szymon Szczesniak

Polska gospodarka rośnie szybciej niż w najbardziej rozwiniętych krajach, więc szefowie naszych dużych firm patrzą na swój biznes na ogół z dużym optymizmem. Firmy te mają inną skalę niż globalne korporacje i działają przede wszystkim na polskim rynku. Ale jednak globalne trendy powinny być ważną inspiracją dla polskich menedżerów.

Doroczne badanie KPMG przeprowadzone wśród 1300 prezesów (CEO) globalnych spółek z 11 krajów o najbardziej rozwiniętych gospodarkach pokazuje, że zarządzający z optymizmem patrzą na rozwój biznesu w ciągu najbliższych trzech lat, oczekując corocznie stabilnych ok. 2-proc. wzrostów przychodów.

Raport KPMG „Growing Pains. 2018 Global CEO Outlook", potwierdza, że cyfryzacja to obecnie główny motor rozwoju biznesu niezależnie od branży – 7 proc. prezesów wskazało, że oni osobiście dowodzą transformacją cyfrową w swojej organizacji. Ale 49 proc. CEO ma świadomość, że cyberatak na ich firmę jest nieunikniony, niewiadomą jest moment, w którym do niego dojdzie. W opinii 45 proc. kluczowych menedżerów największym wyzwaniem rynkowym staje się zrozumienie potrzeb i preferencji pokolenia milenialsów.

Jako główne zagrożenie dla zakładanego wzrostu biznesu wskazuje się sytuację geopolityczną, której objawem jest wzmacniający się trend ochrony rynków lokalnych.

Z punktu widzenia Polski większość konsumentów w naszym kraju jest już cyfrowych, choć nadal wiele dużych polskich przedsiębiorstw podchodzi biernie do transformacji, przyjmując strategię naśladowcy, który „wyspowo" wdraża w obsłudze klienta sprawdzone już rozwiązania. Na skutek tempa zachodzących zmian niezbędne jest jednak całościowe podejście, w którym cyfryzacja dotyczy wszystkich procesów biznesowych z włączeniem procesów produkcyjnych, współpracy z dostawcami i klientami biznesowymi, wszystkich funkcji wsparcia.

Polska jest krajem przemysłowym i wiele dużych firm jest dostawcami dla globalnych korporacji. Dlatego muszą priorytetowo potraktować wdrażanie cyfrowych rozwiązań tzw. Przemysłu 4.0. Ważne jest też skuteczne pozyskiwanie i wdrażanie innowacji, a tu niestety przedsiębiorstwa znajdują się dopiero na początku drogi wbudowywania zarządzania innowacjami do swojego ekosystemu.

W najbliższych latach coraz większym wyzwaniem będzie pozyskiwanie i utrzymanie pracowników. Rynek pracy w ostatnim okresie stał się rynkiem pracownika. Wchodzi generacja osób urodzonych w latach 90., wychowanych w cyfrowym świecie, dla których przynależność Polski do Unii Europejskiej czy członkostwo w NATO to jedyny świat, jaki znają. Pokolenie to w zupełnie inny sposób podchodzi do wyboru pracodawcy i miejsca pracy. Na dodatek na emerytury odchodzi masowo najbardziej liczna w Polsce generacja „baby boomers", którzy byli bardzo lojalnymi pracownikami.

— Dr Jerzy Kalinowski, doradca zarządu KPMG w Polsce.

Polska gospodarka rośnie szybciej niż w najbardziej rozwiniętych krajach, więc szefowie naszych dużych firm patrzą na swój biznes na ogół z dużym optymizmem. Firmy te mają inną skalę niż globalne korporacje i działają przede wszystkim na polskim rynku. Ale jednak globalne trendy powinny być ważną inspiracją dla polskich menedżerów.

Doroczne badanie KPMG przeprowadzone wśród 1300 prezesów (CEO) globalnych spółek z 11 krajów o najbardziej rozwiniętych gospodarkach pokazuje, że zarządzający z optymizmem patrzą na rozwój biznesu w ciągu najbliższych trzech lat, oczekując corocznie stabilnych ok. 2-proc. wzrostów przychodów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko