Polska gospodarka rośnie szybciej niż w najbardziej rozwiniętych krajach, więc szefowie naszych dużych firm patrzą na swój biznes na ogół z dużym optymizmem. Firmy te mają inną skalę niż globalne korporacje i działają przede wszystkim na polskim rynku. Ale jednak globalne trendy powinny być ważną inspiracją dla polskich menedżerów.
Doroczne badanie KPMG przeprowadzone wśród 1300 prezesów (CEO) globalnych spółek z 11 krajów o najbardziej rozwiniętych gospodarkach pokazuje, że zarządzający z optymizmem patrzą na rozwój biznesu w ciągu najbliższych trzech lat, oczekując corocznie stabilnych ok. 2-proc. wzrostów przychodów.
Raport KPMG „Growing Pains. 2018 Global CEO Outlook", potwierdza, że cyfryzacja to obecnie główny motor rozwoju biznesu niezależnie od branży – 7 proc. prezesów wskazało, że oni osobiście dowodzą transformacją cyfrową w swojej organizacji. Ale 49 proc. CEO ma świadomość, że cyberatak na ich firmę jest nieunikniony, niewiadomą jest moment, w którym do niego dojdzie. W opinii 45 proc. kluczowych menedżerów największym wyzwaniem rynkowym staje się zrozumienie potrzeb i preferencji pokolenia milenialsów.
Jako główne zagrożenie dla zakładanego wzrostu biznesu wskazuje się sytuację geopolityczną, której objawem jest wzmacniający się trend ochrony rynków lokalnych.
Z punktu widzenia Polski większość konsumentów w naszym kraju jest już cyfrowych, choć nadal wiele dużych polskich przedsiębiorstw podchodzi biernie do transformacji, przyjmując strategię naśladowcy, który „wyspowo" wdraża w obsłudze klienta sprawdzone już rozwiązania. Na skutek tempa zachodzących zmian niezbędne jest jednak całościowe podejście, w którym cyfryzacja dotyczy wszystkich procesów biznesowych z włączeniem procesów produkcyjnych, współpracy z dostawcami i klientami biznesowymi, wszystkich funkcji wsparcia.