Gorzej, jeżeli osoba, która kupiła prezent, nie zachowała paragonu lub innego dowodu zakupu lub gdy prezent nie jest uszkodzony, tylko zwyczajnie nietrafiony.
W wypadku rzeczy zakupionej stacjonarnie możliwość zwrotu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki zwrotu – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę na coś innego.
Niektóre sklepy sieciowe, zwłaszcza te z ubraniami, dopuszczają zwrot nieużywanej rzeczy z metką nawet do 30 dni od zakupu.
Bywa też, że dany towar został specjalnie stworzony dla danej osoby, czyli spersonalizowany, np. na bransoletce wygrawerowano specjalną dedykację albo na koszulce jest zdjęcie konkretnej osoby. Taki prezent nie podlega zwrotowi.
O wiele łatwiej jest w wypadku prezentów kupionych przez internet. Na zwrot w sklepie online jest 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Nie trzeba się specjalnie tłumaczyć, dlaczego nie chcemy tej koszuli czy tych skarpetek.
W razie sporu ze sklepem zawsze warto poprosić o pomoc rzecznika konsumentów, których adresy można znaleźć na stronie UOKiK (www. uokik.gov.pl) albo organizację konsumencką.