Reklama

Handel w internecie: sklepy nie informują o prawie do odstąpienia od umowy

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż przez internet nie informują klientów, że mają oni prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

Publikacja: 04.11.2015 07:25

Handel w internecie: sklepy nie informują o prawie do odstąpienia od umowy

Foto: www.sxc.hu

Z badania, które przeprowadziło Europejskie Centrum Konsumenckie Polska (ECK), wynika, że 34 proc. e-sprzedawców nie informuje konsumentów o ich prawie do odstąpienia.

Wymóg informowania klientów istniał, zanim zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy, który nie poinformuje klientów o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, naraża się na przedłużenie tego prawa o rok.

Europejskie Centrum Konsumenckie Polska wskazuje, że odstąpienie od umowy jest jednym z podstawowych uprawnień konsumenta w całej Unii Europejskiej. Niepokoi więc, że co trzeci sklep je lekceważy.

Badanie przeprowadzone przez ECK ukazuje też inne nieprawidłowości. A ustawa o prawach konsumenta nałożyła na przedsiębiorców wiele obowiązków. Jednym z nich jest informowanie o cenie towaru czy dodatkowych kosztach związanych z wysyłką towaru oraz z jej zwrotem. Okazuje się, że w 67 proc. regulaminów e-sklepów nie ma wyraźnego wskazania, kto ponosi koszty przesyłki zwrotnej.

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową nierzetelnie informują klientów o zasadach składania reklamacji. Tak jest w 37 proc. e-sklepów. Zdaniem ECK to i tak lepiej niż przed rokiem. Wówczas 60 proc. e-sprzedawców niedokładnie informowało o tym klientów. ECK podkreśla, że wszystkie sklepy mają ułatwiać klientom składanie reklamacji m.in. poprzez podawanie danych kontaktowych do biura obsługi czy zamieszczania formularza reklamacji.

Reklama
Reklama

Celem badania było także sprawdzenie, jak polskie sklepy internetowe radzą sobie ze sprzedażą produktów za granicę i jak obsługują klientów z innych państw. Według ECK nie wygląda to najlepiej. Rzetelna informacja o kwestiach związanych z wysyłką towarów za granicę pojawiła się u nieco ponad połowy badanych e-sklepów – 56 proc.

Okazuje się także, że niewiele e-sklepów informuje o możliwości dochodzenia roszczeń w drodze ADR/ODR. Chodzi o możliwość skorzystania z pomocy jednostek, które zajmują się transgranicznymi konfliktami między konsumentami a przedsiębiorcami. Badanie pokazało, że o takich rozwiązaniach poinformowało jedynie 27 proc. e-sklepów Tymczasem – jak zaznacza ECK – w 2016 r. wejdzie w życie ustawa implementująca dyrektywę ADR i tym bardziej przedsiębiorcy będą rozliczani z tego obowiązku.

Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama