Pieniędzy za bilety na odwołany lot nie można żądać od przewoźnika, gdy powinno je zwrócić biuro podróży - wyrok Trybunału UE

Pasażerowie, którzy zwrotu kosztów biletów samolotowych mają prawo dochodzić od organizatora imprezy turystycznej, nie mogą wystąpić z tym roszczeniem do przewoźnika lotniczego.

Aktualizacja: 10.07.2019 14:06 Publikacja: 10.07.2019 13:25

Pieniędzy za bilety na odwołany lot nie można żądać od przewoźnika, gdy powinno je zwrócić biuro podróży - wyrok Trybunału UE

Foto: Adobe Stock

Trybunał Sprawiedliwości UE uznał dziś, że tego rodzaju kumulacja uprawnień  mogłaby doprowadzić do nieuzasadnionej nadmiernej ochrony pasażerów, ze szkodą dla przewoźnika lotniczego (sprawa C-163/18).

Czytaj też:

Biura podróży: w razie bankructwa konsument dostanie pełny zwrot kosztów

Konsumenckie umowy z biurami podróży: Nawet oszustwo nie zwalnia z obowiązku zwrotu uiszczonej kwoty podróży

Jakie gwarancje dla biur podróży na wypadek niewypłacalności

W marcu 2015 r. trzech podróżnych dokonało w holenderskim biurze podróży Hellas Travel rezerwacji lotów na grecką wyspę Korfu i powrót do Holandii. Loty te były częścią imprezy turystycznej, za którą cena została zapłacona na rzecz Hellas Travel.

Loty miały zostać wykonane przez Aegean Airlines, spółkę z siedzibą w Grecji, która zawarła w tym celu umowę z G.S. Charter Aviation Services, spółką z siedzibą na Cyprze. Aegean Airlines udostępniała G.S. Charter pewną liczbę miejsc w samolotach w zamian za zapłatę opłaty czarterowej. G.S. Charter odsprzedała następnie te miejsca podmiotom trzecim, między innymi Hellas Travel.

Kilka dni przed uzgodnioną datą wylotu biuro Hellas Travel poinformowało podróżnych, że oba loty  zostały odwołane. Zdecydowała o tym spółka Aegean Airlines, która nie mogła uzyskać zapłaty ceny uzgodnionej z Hellas Travel.

W 2016 r. została ogłoszona upadłość Hellas Travel. Spółka ta nie zwróciła trzem podróżnym ceny biletów lotniczych. Wystąpili oni z powództwem do Rechtbank Noord-Nederland (sądu rejonowego dla Niderlandów Północnych, Niderlandy), który zasądził od Aegean Airlines na ich rzecz zryczałtowane odszkodowanie za odwołanie ich lotu na podstawie rozporządzenia nr 261/2004 dotyczącego praw pasażerów.

Sąd nie wypowiedział się jednak w sprawie żądania zwrotu kosztów biletów samolotowych. Zwrócił się natomiast z pytaniem do Trybunału Sprawiedliwości, czy pasażer, który na podstawie dyrektywy nr 90/3142 ma prawo domagania się zwrotu kosztów biletu samolotowego od organizatora imprezy turystycznej, może żądać zwrotu tych kosztów od przewoźnika lotniczego na podstawie rozporządzenia nr 261/2004.

W dzisiejszym wyroku Trybunał podkreślił, że sam fakt istnienia prawa do zwrotu kosztów na podstawie dyrektywy nr 90/314 jest wystarczający dla wykluczenia możliwości dochodzenia przez pasażera, którego lot stanowi część imprezy turystycznej, zwrotu kosztów jego biletu na podstawie rozporządzenia nr 261/2004 od obsługującego lot przewoźnika lotniczego.

- Chociaż prawodawca Unii nie chciał całkowicie wykluczyć z zakresu stosowania rozporządzenia nr 261/2004 pasażerów, których lot stanowi część imprezy turystycznej, to jednak pragnął on utrzymać w stosunku do nich w mocy system ustanowiony uprzednio na mocy dyrektywy 90/314, uznawany za dostatecznie chroniący ich interesy - uważa TSUE.

Wynika z tego, że prawa do zwrotu kosztów biletu na podstawie rozporządzenia i dyrektywy, nie podlegają kumulacji. W przeciwnym przypadku  przewoźnik lotniczy ryzykowałby ponoszeniem części odpowiedzialności spoczywającej na organizatorze imprezy turystycznej.

Co jednak w sytuacji, w której organizator imprezy turystycznej ze względów finansowych nie mógłby zwrócić kosztów biletu i nie podjąłby żadnych środków mających zagwarantować ich zwrot? Czy wtedy można żądać zwrotu od przewoźnika? Okazuje się, że nie.

- Zgodnie z dyrektywą, na wypadek swojej niewypłacalności organizator imprezy turystycznej musi zapewnić dostateczne zabezpieczenie umożliwiające zwrot zapłaconych pieniędzy - podkreślił Trybunał.

Przypomniał swoje orzecznictwo, zgodnie z którym państwa UE muszą zapewnić w regulacjach krajowych, by na wypadek niewypłacalności organizatora podróży pasażer otrzymał zwrot całości zapłaconych pieniędzy. W przeciwnym razie poszkodowany pasażer może w każdym razie pociągnąć do odpowiedzialności dane państwo członkowskie i dochodzić od niego naprawienia szkody spowodowanej naruszeniem prawa Unii.

Trybunał Sprawiedliwości UE uznał dziś, że tego rodzaju kumulacja uprawnień  mogłaby doprowadzić do nieuzasadnionej nadmiernej ochrony pasażerów, ze szkodą dla przewoźnika lotniczego (sprawa C-163/18).

Czytaj też:

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów