Urlop niezgodny z ofertą biura podróży - w jakim czasie można domagać się zapłaty

Przez trzy lata będzie można się domagać zapłaty za wycieczkę, która była gorsza, niż wynikało to z oferty.

Aktualizacja: 02.07.2018 08:37 Publikacja: 02.07.2018 07:58

Urlop niezgodny z ofertą biura podróży - w jakim czasie można domagać się zapłaty

Foto: Fotolia.com

Od 1 lipca obowiązuje ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Ma zabezpieczyć podróżnych przed niewypłacalnością organizatorów turystyki, regulując zasady i tryb prowadzenia turystycznego biznesu.

Czytaj także: Firmy turystyczne: nowe przepisy korzystne dla klientów

Odwołanie i oddanie wycieczki

Podróżni uzyskają uprawnienie do pokrycia kosztów kontynuacji imprezy lub kosztów powrotu do kraju w razie niewypłacalności organizatora. Otrzymają także zwrot wpłat na imprezę turystyczną, która zostanie odwołana. Uregulowano również możliwość przeniesienia wycieczki na inną osobę – zgłoszenia należy dokonać w rozsądnym terminie, tj. siedem dni przed rozpoczęciem wycieczki. Podróżny, który poniesie szkodę w wyniku niezgodności imprezy turystycznej z zawartą umową, będzie mógł wnosić o odszkodowanie. Roszczenie to będzie objęte trzyletnim okresem przedawnienia, a organizator turystyki ma je wypłacić niezwłocznie.

Odszkodowanie za opóźniony lot, które wypłaci przewoźnik, będzie zaliczane na poczet odszkodowania należnego od organizatora.

Czytaj także: Usługi turystyczne - prawa konsumentów

Imprezy szkolne i obozy

Ustawy nie stosuje się do okazjonalnych imprez turystycznych oraz powiązanych usług turystycznych, organizowanych w celach niezarobkowych i wyłącznie ograniczonej grupie podróżnych. Przepisy nie będą się więc odnosiły do wycieczek szkolnych, biwaków harcerskich, wycieczek organizowanych nie częściej niż kilka razy w roku przez organizacje charytatywne, kluby sportowe. Poza regulacjami ustawy zostaną też podróże służbowe oraz te, które będą trwały krócej niż 24 godziny, chyba że obejmują nocleg.

podstawa prawna: ustawa z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych DzU z 18 grudnia 2017 r., poz. 2361

Czytaj także: Czy można dochodzić rekompensaty od biura podróży za nieudany urlop

Opinia

Piotr Cybula, radca prawny

W kilku miejscach nowej ustawy ochrona podróżnego jest mniejsza niż dotychczas. Poprzednie regulacje uprawniały do rozwiązania umowy po każdej zmianie ceny. Teraz podróżny będzie mógł żądać rozwiązania umowy, jeżeli podwyżka ceny przez organizatora przekracza 8 proc. ceny imprezy turystycznej. Nie uzyska też ochrony przy jednodniowych imprezach turystycznych, które nie przewidują zakwaterowania. W nowej ustawie nie ma szczegółowych przepisów dotyczących postępowania reklamacyjnego. Będzie możliwość wprowadzania nieznacznych zmian umowy w sposób jednostronny przez organizatora przed zawarciem umowy. Organizator wycieczki będzie miał także obowiązek udzielenia podróżnemu informacji o przybliżonej dacie początkowej i końcowej imprezy. Pojęcie „nieznacznych zmian" i „przybliżonej daty" jest bardzo szerokie i może budzić wiele sporów.

Od 1 lipca obowiązuje ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Ma zabezpieczyć podróżnych przed niewypłacalnością organizatorów turystyki, regulując zasady i tryb prowadzenia turystycznego biznesu.

Czytaj także: Firmy turystyczne: nowe przepisy korzystne dla klientów

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego