W przypadku szkody poniesionej z winy zagranicznego przedsiębiorcy ciężko jest samemu dochodzić swoich praw. To jednak nie oznacza, że konsument jest skazany na przegraną i pogodzenie się ze stratą.

Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska trafiają spawy, gdy np. przedsiębiorca z innego państwa Unii Europejskiej ignoruje prośby i roszczenia poszkodowanego klienta. A interwencja ECK Polska może zakończyć się sukcesem i nie zmuszać konsumenta do wchodzenia na drogę sądową.

Przykładem jest sprawa jednej z turystek, która w pierwszym kwartale 2016 roku trafiła do ECK Polska. Konsumentka miała drogą i zarazem markową walizkę. Przed wylotem do Londynu postanowiła ją dać do ofoliowania w punkcie na warszawskim lotnisku. Niestety pracownik włoskiej firmy, która świadczyła takie usługi uszkodził walizę nożem. Klientka postanowiła więc złożyć reklamację jeszcze na lotnisku, podając dane pracownika. Jednak jej żądania spotkały się z brakiem odpowiedzi ze strony przedsiębiorcy, mimo okazania paragonu za kosztowaną walizkę. Turystka postanowiła zwrócić się do ECK Polska. A interwencja tej instytucji i współpraca z ECK Włochy przyniosły efekt. Poszkodowana dostała za uszkodzoną walizkę jej równowartość – 271 euro.

ECK Polska pomaga także zagranicznym konsumentom, gdy podjęte przez nich próby reklamacji u polskich przedsiębiorców ich produktów czy usług kończą się fiaskiem. Niedawno ECK Polska zajmowała się prawą Cypryjczyka, który spędzał urlop w Polsce. Wkupił on dla dwójki swoich dzieci wycieczkę z Krakowa do Oświęcimia. Autokar jednak nie przyjechał w umówione miejsce. Później okazało się, że kierowca przez pomyłkę zabrał z innego miejsca inne osoby przez pomyłkę. Turysta domagał się więc zwrotu pieniędzy, ale organizator wycieczki nie chciał mu jej w pełni zrekompensować. Sprawa zakończyła się pomyślnie dopiero po interwencji ECK Polska.

Konsumenci mogą zwracać się do ECK Polska, gdy maja spór z przedsiębiorcą z innego państwa UE. Tak może być np. gdy e-sprzedawca z innego państwa nie chce respektować 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy przy zakupach na odległość albo nie uwzględnia zasadnej reklamacji kupionego towaru. A walczyć o swoje prawa można z dużym sukcesem, gdyż przepisy chroniące konsumentów w państwach UE są bardzo podobne.