Czekając na prawdziwe mazurki

Rosjanka Galina Chistiakova jako pierwsza zagrała w trzecim etapie Konkursu Chopinowskiego. Dla każdego z dwudziestu pianistów nastała godzina prawdy.

Aktualizacja: 15.10.2015 09:00 Publikacja: 14.10.2015 23:41

Foto: materiały prasowe

Około sześćdziesięciu minut trwa występ w trzecim etapie. To bardzo dużo, niemal normalny, w pełni profesjonalny recital, tym bardziej interesujący, że w tym roku każdy uczestnik do utworów obowiązkowych może dodać to, co z kompozycji Chopina lubi najbardziej i w czym czuje się najlepiej. Każdy ma zatem godzinę czasu, by zaciekawić, przykuć uwagę słuchaczy, a przede wszystkim przekonać jurorów, że jest artystą godnym paszportu uprawniającego do wstępu na estrady świata.

Aby go otrzymać, pianista musi udowodnić w tym etapie, że czuje klimat, a przede wszystkim specyficzny rytm mazurków Chopina, należących do najbardziej oryginalnych utworów w całej literaturze fortepianowej. Jak trudne są to kompozycje, niech świadczy fakt, że nikt z siedmiorga uczestników konkursu występujących w środę, nie rozgryzł istoty tych utworów. Mazurki albo snuły się leniwie pod palcami pianistów, albo też odnajdywano w nich jakieś dziarskie elementy, niewiele mające wspólnego z tym polskim tańcem.

Drugi ważny sprawdzian to obowiązkowa sonata – największa, muzyczna forma wśród solowych utworów fortepianowych skomponowanych przez Chopina. Mniej doświadczony pianista każdą z czterech części sonaty potraktuje jako rzecz samodzielną, tymczasem trzeba z nich zbudować spójną całość o przejrzystej, spójnej narracji.

Wśród pianistów występujących pierwszego dnia najbliższa tego celu była Dinara Klinton z Ukrainy. W gronie dwudziestu półfinalistów należy do najbardziej doświadczonych wiekiem, latem tego roku skończyła 26 lat, choć nadal jeszcze studiuje w Londynie. W jej wykonaniu Sonata b-moll Chopina ujmowała dramatyzmem zwieńczonym przejmującą interpretacją części trzeciej – słynnego marsza żałobnego.

Zupełnie inaczej potraktowała tę samą sonatę 20-letni Japonka Aimi Kobayashi, dodała temu utworowi wiele tonów lirycznych. Japonka gra niesłychanie finezyjnie, ale potrafi też wydobyć z fortepianu potężne dźwięki. Sześć lat temu Aimi Kobayashi wystąpiła na warszawskim festiwalu „Chopin i jego Europa” w charakterze cudownego dziecka, dziś jest naprawdę dojrzałą pianistką.

Niezwykle wrażliwa Galina Chistiakova ujmowała w poprzednich etapach liryzmem, który dominował i tym razem, ale zabrakło mocniejszych akcentów w jej interpretacjach. Stało się tak może i dlatego, że Rosjanka zmagała się w środę z infekcją. Nieszablonowo zaprezentował się po raz kolejny Chorwat Aljoša Jurinić, ale to z pewnością jest już w pełni ukształtowany artysta.

Najdojrzalej wypadł jednak 21-letni Koreańczyk Seong-Jin Cho. On obowiązkową sonatę zastąpił cyklem Preludiów z op. 28 (regulamin dopuszcza taką możliwość) i z tych 24 drobnych utworów zbudował wspaniałą, bogatą w niuanse całość.

O szansach Koreańczyka na razie trudno jednak mówić, czwartkowe i piątkowe przesłuchania przyniosą bowiem występy liczniejszej grupy pretendentów do zwycięstwa.

Multikino – we współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina – zaprasza na transmisję najważniejszego koncertu w ramach Konkursu Chopinowskiego. Będzie go można obejrzeć 21 października w 15 kinach Multikina w Polsce.

KONKURS

Dla naszych czytelników mamy podwójne zaproszenia na transmisję pierwszego koncertu Laureatów XVII Konkursu Chopinowskiego, 21 października (środa), godz. 18.50:

Multikino Warszawa Złote Tarasy - 1 podwójne zaproszenie - (esemes o treści ZW.03.Imię Nazwisko)

Multikino Warszawa Ursynów - 1 podwójne zaproszenie - (esemes o treści ZW.04.Imię Nazwisko)

Aby je wygrać, wyślij w czwartek (15 października) esemes z danym kodem na nr 71601 (cena 1 zł plus VAT - 1,23 zł).

Wygrywa co drugi esemes z danym kodem wysłany na podany numer w godz. 10.00 - 11.00 w dniu 15 października, do momentu wyczerpania puli nagród (zaproszenie będzie można odebrać na miejscu w dniu wydarzenia, informacja o wygranej znajdzie się w esemesie zwrotnym).

Około sześćdziesięciu minut trwa występ w trzecim etapie. To bardzo dużo, niemal normalny, w pełni profesjonalny recital, tym bardziej interesujący, że w tym roku każdy uczestnik do utworów obowiązkowych może dodać to, co z kompozycji Chopina lubi najbardziej i w czym czuje się najlepiej. Każdy ma zatem godzinę czasu, by zaciekawić, przykuć uwagę słuchaczy, a przede wszystkim przekonać jurorów, że jest artystą godnym paszportu uprawniającego do wstępu na estrady świata.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Odnowiony Pałac Rzeczypospolitej zaprezentuje zbiory Biblioteki Narodowej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Kultura
60. Biennale Sztuki w Wenecji: Złoty Lew dla Australii
Kultura
Biblioteka Narodowa zakończyła modernizację Pałacu Rzeczypospolitej
Kultura
Muzeum Narodowe w Krakowie otwiera jutro wystawę „Złote runo – sztuka Gruzji”
Kultura
Muzeum Historii Polski: Pokaz skarbów z Villa Regia - rezydencji Władysława IV