Z badania firmy KPMG wynika, że o ile Polacy deklarują patriotyzm zakupowy, to jednak nie są skłonni przesadnie mocno wspierać rodzime marki finansowo. 49 proc. deklaruje, że może zapłacić więcej za produkt polskiej firmy, ale maksymalnie do 10 proc. Kwotę do 20 proc. na korzyść rodzimej produkcji deklaruje już tylko co czwarty, powyżej 20 proc. - tylko 6 proc. badanych.

Ogółem z badania wynika, że ponad 60 proc. Polaków przyznaje, że dokonuje zakupów odzieży, obuwia i dodatków w przemyślany sposób. Blisko 4 na 10 konsumentów deklaruje, że nowy element garderoby kupuje przynajmniej raz w miesiącu, w większości przeznaczając na ten cel nie więcej niż 150 złotych. Systematycznie rośnie popularność zakupów online – już 16 proc. badanych dokonuje wszystkich zakupów odzieży i obuwia w internecie ze względu na oszczędność czasu. Analiza postaw konsumenckich wskazuje także na coraz większą troskę o ochronę środowiska – blisko co trzeci respondent jest skłonny zapłacić więcej za produkt wyprodukowany w ekologiczny sposób – wynika z najnowszego raportu KPMG w Polsce we współpracy z Akademią Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego.

Blisko 80 proc. Polaków dokonuje zakupu nowego ubrania lub obuwia przynajmniej raz na kwartał, z czego 37 proc. respondentów biorących udział w badaniu KPMG w Polsce przyznało, że nową rzecz stara się kupować raz w miesiącu. Spośród wszystkich elementów garderoby Polacy najczęściej nabywają odzież (82 proc. wskazań) lub obuwie (53 proc. wskazań).

Zdaniem 63 proc. Polaków ich zakupy odbywają się w przemyślany sposób, bez ulegania emocjom. Dodatkowo 55 proc. konsumentów zanim zdecyduje się na zakup konkretnego produktu porównuje jego cenę w serwisach internetowych, szukając najlepszej okazji, a połowa Polaków przyznaje, że dokonanie zakupu konkretnego, wybranego produktu poprzedzone jest długimi poszukiwaniami odpowiedniego elementu garderoby.

Polscy konsumenci po raz kolejny wskazują, iż dokonują zakupów, w tym zakupów modowych, w sposób przemyślany nie ulegając chwilowym emocjom i impulsom. Z wyników naszych analiz wynika, że postawa ta jest wspólna zarówno dla generacji X, Y i Z. Zachowaniami wyróżniającymi postawę generacji Z w trakcie zakupów jest przywiązywanie większej uwagi do filozofii marki i większy wpływ na decyzje wywoływany przez reklamy społecznościowe, internetowe czy influencerów – wskazuje Monika Palmowska, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.