Z ulic znika kolejna amerykańska marka

Odzieżowa Forever 21 w Polsce nie zdążyła jeszcze zdobyć pozycji, gdy jej spółka matka ogłosiła bankructwo. Firma ma zniknąć z wielu rynków.

Aktualizacja: 01.10.2019 06:12 Publikacja: 30.09.2019 21:00

Z ulic znika kolejna amerykańska marka

Foto: Bloomberg

Kłopoty amerykańskiej marki odzieżowej Forever 21 nie były tajemnicą od dawna, firma walczyła o poprawę wyników, ale ostatecznie zarząd wystąpił o procedurę ochrony przed wierzycielami, czyli upadłość układową. Marka miała ok. 815 sklepów w 57 krajach, w tym kilka w Polsce. Ten w centrum Złote Tarasy w Warszawie już wcześniej został zlikwidowany, ale są jeszcze inne, np. w Warszawie i Krakowie.

Czytaj także: Forever 21 ma kłopoty. Sieć rozpoczyna restrukturyzację, by uniknąć bankructwa

W ramach procedury upadłościowej firma zapowiada, iż zamknie ok. 350 sklepów – 180 w USA oraz większość w Europie czy wszystkie w Japonii. Firma chce się skupić głównie na Meksyku i Ameryce Łacińskiej, gdzie jej placówki generują najlepsze wyniki. O ile restrukturyzacja się powiedzie, spółka podała, iż pozyskała 275 mln dol. od wierzycieli i 75 mln dol. od nowych inwestorów na sfinansowanie tej operacji.

To kolejna duża marka odzieżowa, jaka wpada w tarapaty, z polskich ulic zniknęły już choćby sklepy GAP, Topshop, teraz czeka to także Cubus. – Sytuacja na rynku jest trudna, otoczenie nie sprzyja. Dlatego jeśli jakaś firma ma kłopoty czy nawet trudności, to w tak konkurencyjnych realiach jeszcze się one nasilają, więc szybciej zapadają decyzje np. o upadłości czy wycofaniu się z naszego rynku – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute. – Wiele z nich podeszło do podboju Polski bez pokory, uznając, że sama duża i znana marka wystarczy, nie trzeba zabiegać o klienta. To nieprawda, a teraz się niektóre z nich o tym przekonują – dodaje.

Rynek odzieżowy jest bardzo konkurencyjny, ale globalne brandy muszą się liczyć także z bardzo silnymi, lokalnymi markami. Akurat w Polsce jest ich całkiem sporo choćby z grupy LPP jak Reserved, House, ale też inne od Solar, Deni Cler po Vistulę i Wólczankę. Można wymieniać jeszcze długo, a takich rywali globalne marki mogą czasami lekceważyć. Do tego na rynkowe wyzwania nakładają się nowe problemy, jak choćby zakaz handlu w niedzielę. Szczególnie mocno odczuwalny jest w centrach handlowych, które straciły jeden z najważniejszych dni pod względem obrotów, a głównymi najemcami w takich obiektach są właśnie firmy odzieżowe. Do tego podobnie jak na całym świecie stacjonarne placówki muszą walczyć z odpływem klientów do kanału internetowego i to na coraz większą skalę.

Marki amerykańskie czują to szczególnie mocno, ponieważ muszą rywalizować z taką potęgą jak Amazon, co w branży widać coraz mocniej. Jeśli to nakłada się na inne problemy, to kłopoty są bliskie. – Detaliści stawiający na finansowanie wzrostu przez zwiększanie zadłużenia zawsze byli szczególnie podatni na spowolnienie – mówił w CNN Greg Portell, główny partner w globalnej praktyce konsumenckiej i konsultingowej A.T. Kearney.

W efekcie według badania firmy doradczej Coresight Research w USA w tym roku zapowiedziano już zlikwidowanie 8,2 tys. sklepów detalicznych, z czego zrealizowano 5,6 tys. likwidacji. Według prognoz firmy w całym roku można się spodziewać, iż ta liczba sięgnie 12 tys.

Kłopoty mają nie tylko marki mniejsze i nie tak mocno znane, ale także giganci z koncernem GAP na czele, który przez wiele lat był największym sprzedawcą odzieży na świecie. Pozycję tę stracił już na rzecz europejskich konkurentów jak Inditex oraz H&M, ale dalej musi ostro ciąć sieć sprzedaży, także na rynku amerykańskim. Podobnie jak tacy giganci jak choćby Abercrombie & Fitch.

Kłopoty amerykańskiej marki odzieżowej Forever 21 nie były tajemnicą od dawna, firma walczyła o poprawę wyników, ale ostatecznie zarząd wystąpił o procedurę ochrony przed wierzycielami, czyli upadłość układową. Marka miała ok. 815 sklepów w 57 krajach, w tym kilka w Polsce. Ten w centrum Złote Tarasy w Warszawie już wcześniej został zlikwidowany, ale są jeszcze inne, np. w Warszawie i Krakowie.

Czytaj także: Forever 21 ma kłopoty. Sieć rozpoczyna restrukturyzację, by uniknąć bankructwa

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł