Polacy nie szukają okazji w internecie, to okazje znajdują ich

W gąszczu internetowych sklepów Polacy nie wydają się specjalnie sprytni. Choć są miasta, gdzie poszukiwacze okazji są bardziej aktywni.

Publikacja: 28.09.2017 12:30

Polacy nie szukają okazji w internecie, to okazje znajdują ich

Foto: Fotorzepa/Dominik Pisarek

Można by sądzić, że Polacy to naród chętnie i aktywnie szukający zakupowych okazji. Liczne tłumy w sklepach podczas obniżek cen popularnych produktów świadczyłby bowiem, że wyglądamy promocji niczym kania dżdżu. Odnosząc te zachowania do e-zakupów można by wysnuć wniosek, że w internecie będzie tak samo. Tymczasem, jak wynika z przeprowadzonego przez serwis Picodi badania, zaledwie 7 procent Polaków aktywnie szuka okazji w trakcie zakupów w internecie.

W badaniu, przeprowadzonym metodą ankiet internetowych na próbie 434 mieszkańców dziesięciu największych miast w Polsce zbadano zachowania związane z zakupami w sieci - między innymi częstotliwość, wysokość wydatków czy priorytetowych czynników, ma które zwracali uwagę badani. W ten sposób powstał ranking e-sprytu, czyli zmysłu do podejmowania rozważnych decyzji w sieci oraz umiejętności korzystania z szerokiego wachlarza promocji i zniżek. Wbrew stereotypom najoszczędniejsi nie okazali się mieszkańcy Krakowa czy Poznania.

 

Najefektywniej promocji w internecie szukają mieszkańcy Szczecina, dopiero za nimi są krakowianie i poznaniacy. Tuż za podium ulokowała się Warszawa, zaraz po niej Łódź. Najmniej efektywnie szukającymi okazji w sieci okazali się mieszkańcy Bydgoszczy. O pozycji w rankingu nie decydował tylko procent mieszkańców korzystających ze zniżek (inaczej Łódź byłaby na szarym końcu, a Warszawa na pierwszym), ale także umiejętność ostrożnego podejmowania decyzji, łączna liczba różnorodnych sposobów na obniżenie ceny i procent ankietowanych regularnie poszukujących zniżek.

Jak Polacy robią zakupy w sieci?

Ogólnie rzecz ujmując zakupy Polacy robią ostrożnie – 73 procent ankietowanych przede wszystkim sprawdza, czy da się gdzieś znaleźć upatrzony produkt w niższej cenie. To właśnie ceną nadal kierujemy się bowiem przede wszystkim przy zakupach, co jest dość oczywiste, bo zarobki Polaków są nadal relatywnie niskie. Już co piąty Polak zwraca jednak uwagę przede wszystkim na warunki zakupów (czas dostawy czy bezproblemowy zwrot), ale zaledwie 8 procent zwraca uwagę na opinie o sklepie.

Jeżeli chodzi o okazje, z których korzystają Polacy, to najczęściej wybieraną formą są sklepowe wyprzedaże. Korzysta z nich 66 procent badanych. Niemal co drugi ankietowany w zamian za rabat zapisuje się również do sklepowych newsletterów lub wyszukuje zniżek na portalach z kuponami rabatowymi. 27 proc. korzysta również ze okazji znalezionych w mediach społecznościowych, a co dziesiąty kupuje taniej dzięki zakupom grupowym.

Z tych i innych promocji oraz specjalnych okazji ponad połowa ankietowanych (57 proc.) korzysta przynajmniej kilka razy w roku. Co trzeci robi to przynajmniej raz w miesiącu, a co dziesiąty – nawet raz w tygodniu.

Wygląda jednak na to, że to okazje znajdują nas, a nie my je. Rabatów w internecie regularnie szuka tylko 7 proc. ankietowanych, a 42 proc. szpera w sieci w poszukiwaniu zniżek tylko czasami, podczas gdy co drugi Polak przyznaje, że nie robi tego w ogóle lub rzadko.

Ile oszczędzamy w sieci?

Korzystanie ze zniżek i okazji nie oznacza przy tym, że puchną konta oszczędnościowe Polaków. Zaledwie co dziesiąty ankietowany przyznaje, że zaoszczędzone na zakupach środki może odłożyć na koncie czy lokacie. Aż 40 procent wydaje te środki na bieżące potrzeby, a 46 procent nie ma pojęcia co się dzieje z zaoszczędzonymi dzięki okazjom kwotami (można spokojnie domniemywać, że idą na kolejne okazje). A oszczędzamy spore kwoty, choć to zależne jest już bardzo wyraźnie od miasta – średnio 200 zł ścinają rocznie z cen warszawiacy, 155 wrocławianie a poznaniacy 154 zł. Na drugim biegunie są Lublin z 68 zł i Bydgoszcz z 55 zł rocznych oszczędności dzięki okazjom.

Zaledwie co czterdziesty ankietowany w ogóle nie robi zakupów w internecie. Oczywiście, na taki wynik wpływ miał sam sposób przeprowadzania badania, na co trzeba brać poprawkę.

Można by sądzić, że Polacy to naród chętnie i aktywnie szukający zakupowych okazji. Liczne tłumy w sklepach podczas obniżek cen popularnych produktów świadczyłby bowiem, że wyglądamy promocji niczym kania dżdżu. Odnosząc te zachowania do e-zakupów można by wysnuć wniosek, że w internecie będzie tak samo. Tymczasem, jak wynika z przeprowadzonego przez serwis Picodi badania, zaledwie 7 procent Polaków aktywnie szuka okazji w trakcie zakupów w internecie.

Pozostało 87% artykułu
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy