Szminki i lakiery ciągną rynek kosmetyków

Polki wydadzą w tym roku prawie 1,8 mld zł na produkty do makijażu.

Aktualizacja: 28.08.2016 21:13 Publikacja: 28.08.2016 20:15

Foto: Fotorzepa/Rafał Guz

Tusz do rzęs, czyli maskara, szminka albo błyszczyk do ust i lakier do paznokci – to dziś niemal niezbędnik statystycznej Polki. Nic więc dziwnego, że polskie wydatki na tzw. kosmetyki kolorowe wzrosną w tym roku o 5 proc., czyli ponaddwukrotnie więcej niż cały polski rynek urody i sięgną 1,79 mld zł – ocenia firma badawcza Euromonitor.

Produkty do makijażu, które pobudzały rynek kosmetyków w czasach spowolnienia, pozostały liderem wzrostu także w okresie poprawy koniunktury.

Po bułki i kosmetyki

Perspektywy rozwoju tzw. kolorówki też są dobre. – Według prognoz firm badających trendy w ciągu pięciu–sześciu najbliższych lat pozostanie ona najdynamiczniej rozwijającą się kategorią – przypomina Agata Nowakowska, rzecznik największej w Polsce sieci drogerii Rossmann.

Na ten wzrost liczą producenci, w tym liczna grupa krajowych firm. Te, na czele z Inglotem mającym w kraju prawie 180 firmowych sklepów, bez kompleksów konkurują z globalnymi potentatami. – Kosmetyki kolorowe to obecnie największa i najbardziej dynamicznie rosnąca kategoria kosmetyczna na rynku. Bezpośredni wpływ na jej rozwój w Polsce ma zwiększenie ilości i częstotliwości zakupów, a także stale rosnąca grupa konsumentów – ocenia Wiktoria Brzozowska, dyrektor marketingu w Laboratorium Kosmetycznym Dr Irena Eris, które od dwóch lat rywalizuje tu z liczącą już ponad 100 produktów marką Provoke.

– Z naszej analizy trendów wynika, że po kosmetyki do makijażu sięga 95 proc. Polek. Nie tylko coraz wcześniej zaczynamy się malować, ale też nie rezygnujemy z tego wraz z wiekiem – twierdzi Małgorzata Obara z działu marketingu Bell, jednego z największych krajowych graczy na rynku makijażu. Zwraca uwagę, że kosmetyki kolorowe to często nieplanowany wcześniej zakup impulsowy, więc wzrostowi sprzedaży sprzyja szybki rozwój sieci drogerii, supermarketów i dyskontów, który zwiększył dostępność produktów do makijażu. Korzysta z tego Bell będący głównym dostawcą kosmetyków kolorowych do Biedronki (ma tam nawet firmowe szafy), co pozwoliło firmie na znaczące przyspieszenie wzrostu.

Nie tylko dla wizażystki

Jolanta Górska, dyrektor ds. mediów i PR w Coty Polska – właścicielu m.in. marki Rimmel, lidera naszego rynku makijażu, twierdzi, że za wzrostem stoi też zmiana zwyczajów Polek, które mają dziś po kilka szminek, różów czy lakierów do paznokci. – Kosmetyki kolorowe zbliżyły się do rynku mody. Są dobierane do stroju, okazji i bardzo podatne na zmiany trendów. Liczy się jakość i bogata gama kolorów – dodaje Górska.

Jak zaznacza Brzozowska, Polki coraz chętniej sięgają po kosmetyki zarezerwowane do niedawna dla profesjonalistów (np. do makijażu brwi). Sprzyja temu rozwój blogów i wideoblogów, które popularyzują sztukę wizażu.

Opinia

Monika Nowakowska, prezes Miraculum

Polski rynek makijażu daje dużo możliwości rozwoju, które trzeba umieć wykorzystać. O zakupie tych kosmetyków często decyduje impuls. Lojalność wobec marki ma mniejsze znaczenie, natomiast liczy się kolorystyka, wygląd opakowania oraz rekomendacja sprzedawcy czy wizażysty. Dlatego po odbudowaniu oferty asortymentowej naszych marek Joko i Virtual postawiliśmy w tym roku na rozwój systemu rekomendacji. Organizujemy dla wizażystek i drogerii pokazy makijażu naszymi kosmetykami i liczymy na wzrost sprzedaży kilkakrotnie powyżej rynku.

Tusz do rzęs, czyli maskara, szminka albo błyszczyk do ust i lakier do paznokci – to dziś niemal niezbędnik statystycznej Polki. Nic więc dziwnego, że polskie wydatki na tzw. kosmetyki kolorowe wzrosną w tym roku o 5 proc., czyli ponaddwukrotnie więcej niż cały polski rynek urody i sięgną 1,79 mld zł – ocenia firma badawcza Euromonitor.

Produkty do makijażu, które pobudzały rynek kosmetyków w czasach spowolnienia, pozostały liderem wzrostu także w okresie poprawy koniunktury.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł