W 2021 roku ma wejść w życie dyrektywa unijna zakazująca sprzedaży niektórych wyrobów plastikowych jednorazowego użytku. Sieci handlowe już teraz jednak starają się zastępować plastik bardziej ekologicznymi materiałami. Sieć Netto zdecydowała o wycofaniu plastikowych patyczków higienicznych swojej marki własnej i zastąpieniu ich wyrobem z bambusa.

Bambus, z którego wykonane są patyczki marki własnej Netto (Lovena) nie powinien jednak niepokoić tych, którzy troszczą się także o lasy. Sieć zadbała o to, by surowiec do produkcji miał certyfikat FSC, organizacji non profit, która wyznacza standardy odpowiedzialnej gospodarki leśnej. Oznacza to, że drewno użyte do wyprodukowania patyczków nie pochodzi z rabunkowej gospodarki leśnej.

- Całkowite wycofanie ze sprzedaży plastikowych patyczków higienicznych jest decyzją podyktowaną wartościami, którymi na co dzień się kierujemy. Troska o środowisko jest dla nas niezwykle ważna i zdajemy sobie sprawę z wagi naszych codziennych decyzji, których dokonujemy także wtedy, kiedy wkładamy produkty do koszyka – powiedziała „Rzeczpospolitej” Mariola Skolimowska, PR Manager w Netto Polska.

Detalista przytacza także dane wskazujące, że niepozorny plastikowy patyczek może rozkładać się średnio 450 lat. Recykling tak drobnych przedmiotów jest dość trudny, gdyż często „prześlizgują” się przez sita w przetwórniach i trafiają w efekcie do mórz i oceanów.

Netto nie jest jedynym detalistą, który w ramach marki własnej rezygnuje z plastikowych patyczków. Podobny krok podjęła już np. Biedronka, która w ramach swojej marki własnej także zastąpiła plastik surowcem biodegradowalnym. Wszystkie sieci handlowe w Polsce stopniowo ograniczają udział tworzyw sztucznych w swoich markach własnych, także w opakowaniach.