fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Forum Ekonomiczne

Z kryzysu możemy wyjść silniejsi, ale to wymaga nowego podejścia

Jak podkreślali eksperci, w odpowiedzi na bezprecedensową sytuację spowodowaną przez pandemię, państwo musiało także podjąć bezprecedensowe działania dla ratowania gospodarki i przedsiębiorców
Rzeczpospolita/Piotr Guzik
Przewodnie hasło tegorocznego Forum Ekonomicznego to „Solidarność, wolność, wspólnota". Te wartości mogą pomóc w odbudowie po pandemii.

– To była bezprecedensowa sytuacja, byliśmy świadkami największej recesji, gdy uderzenie przyszło ze wszystkich stron jednocześnie – mówił Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, który moderował debatę podczas sesji otwierającej Forum Ekonomiczne 2020 w Karpaczu.

Bez precedensu była także reakcja państwa, skierowana na utrzymanie miejsc pracy i przedsiębiorstwa, co wiązało się z ogromnym wzrostem zadłużania i nowymi wyzwaniami w polityce pieniężnej i fiskalnej.

Wspólne wartości

To, jak może wyglądać Europa, i po pandemii, w jakim kierunku może się odbudować, co może stać się motorem napędowym europejskiej gospodarki, jest punktem przewodnim tegorocznych spotkań podczas Forum w Karpaczu.

– Żadna wspólnota nie jest w stanie przetrwać długo, jeśli nie jest oparta na wspólnych wartościach – zaznaczyła Jadwiga Emilewicz, wicepremier, minister rozwoju. I jej zdaniem, właśnie teraz Europa powinna wrócić do swoich korzeni i takich wartości jak „solidarność, wspólnota, wolność", bo tylko dzięki temu będziemy w stanie przekraczać egoizmy narodowe i wspólnie znaleźć sposób na wyjście z kryzysu.

– Polska gospodarka ma ogromne możliwości i potencjał do szybkiej odbudowy ze względu na nieprawdopodobną innowacyjności Polaków, chęć osiągania sukcesów i umiejętność dostosowania się do zmieniającego się otoczenia – zauważył Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidl Polska. – To szansa na sukces nasz i całej gospodarki – dodał.

Ważna współpraca

Te cechy wymienione przez prezesa doskonale uwidoczniły się w czasie pandemii i pomogły sieci sklepów Lidl nie tylko przetrwać ten trudny okres, ale z powodzeniem realizować swoją misję. – Naszą misją jest dostarczanie produktów naszym klientom na czas i w niskiej cenie. W czasie lockdownu nie zawiedliśmy zaufania Polaków w tym względzie, dzięki dobrej współpracy z dostawcami i pracownikami – mówił Włodzimierz Wlaźlak.

Jak podkreślał, sytuację pandemii Lidl potraktował nie jak barierę, ale jak wyzwanie, z którym trzeba się zmierzyć. Wymagało to nowych rozwiązań, takich jak przedterminowe płatności dla dostawców, by mieli pewność zapłaty. – Dużym problem w marcu czy kwietniu był prawie zerowy popyt na kwiaty. A mimo to odbieraliśmy od naszych dostawców cały towar, tak by oni mogli przetrwać i byśmy mogli kontynuować współpracę w późniejszym okresie – zaznaczył prezes. Z kolei jedna z firm dostarczających do sklepów Lidl rajstopy, w obliczu wzrostu zapotrzebowania na maseczki, natychmiast przestawiła się na ich produkcję.

– Największym wyzwaniem był dla nas początek kwietnia, gdy zacząć miał obowiązywać nowy wymóg liczby klientów w sklepie – trzy osoby na jedną kasę – przypomniał też prezes Wlaźlak. Wówczas w ciągu kilkudziesięciu godzin udało się porozumieć z pracownikami i przygotować się do wydłużonych godzin otwarcia sklepów, a niektóre placówki pracowały całą dobę.

Nowe modele

Prezes Wlaźlak zaznaczył, że ta umiejętność elastycznego reagowania na zmieniającą się rzeczywistość i potrzeby stoi także za sukcesem polskiego Lidla jako eksportera, który w latach 2018–2019 wysłał za granicę towary od 241 polskich firm w sumie za 5,5 mld zł. – Głównie to dobra rolno-spożywcze, ale eksportujemy też wiedzę Polaków czy wypracowane przez naszych specjalistów rozwiązania IT, które są wykorzystywane w innych spółkach Lidla w całej Europie – przekonywał prezes.

Mark Boris Andrijanič, head of public policy na Europę Centralną i Wschodnią w Uber Polska, podkreślał, że z kryzysu możemy wyjść silniejsi. Ale wymaga to silnego partnerstwa, innowacyjnego podejścia, a często także zmiany modelu biznesowego. Jak opisywał, główna część działalności Ubera skurczyła się o 80 proc., ale za to można mówić o niemal dwukrotnym wzroście biznesu w zakresie dostaw jedzenia dla klientów, firma podczas pandemii pojawiła się też w czterech nowych miastach, przyspieszyła też cyfryzacja.

Odpowiedzialność

– Strategie to nie siedzenie i patrzenie, jak ładnie się realizują, trzeba ciężko pracować, zmieniać, je modyfikować. Dotyczy to zarówno firm, jak i rządów. Myślę, że to pomoże pokonać pandemię i pojawiające się wyzwania ekonomiczne – podkreślał Andrijanič.

Z kolei Igor Petraszko, minister rozwoju gospodarczego, handlu i rolnictwa na Ukrainie, zwrócił uwagę m.in. na wątek odpowiedzialności rządów za ich reakcję na pandemię i dalsze działania antykryzysowe. – Wiele krajów wpompowało w gospodarkę ogromne pieniądze, oczywiście najważniejsze jest uratowanie miejsc pracy i wzrost realnych płac, ale trzeba też uważać, by w konsekwencji nie wywołać hiperinflacji. Trzeba pompować pieniądze, ale trzeba uważać, by nie doprowadziło to do niższej produktywności. Warto przede wszystkim wspierać projekty innowacyjne, infrastrukturę, transformację cyfrową, a także edukację, by pracownicy mogli zdobywać nowe umiejętności – podkreślał minister Petraszko.

Cel: inwestycje

Wicepremier Emilewicz podkreślała, że naszym obecnym celem jest rozruszanie inwestycji, tych publicznych i prywatnych. By pobudzić te ostatnie, rząd przygotował nowe rozwiązania – m.in. ulgę inwestycją, tzw. estoński CIT, oraz nową ulgę na robotyzację (połowa wydatków na ten cel ma być odliczana od podatków). Oba rozwiązania mają wejść w życie od początku 2021 r.

– Dźwignią rozwoju po pandemii będzie szybka transformacja, jeśli chodzi o biznes, aktywną politykę rządu, budowanie partnerskich relacji między biznesem i administracją. I chyba wszyscy możemy się zgodzić, że kluczowe będą te wartości, o których zaczęliśmy – solidarność, a nie dezintegracja, wolność, a nie budowanie barier, wspólnota i mądre przywództwo – podsumował Paweł Borys.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA