Zgodnie z ustawą o sporcie - tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi sportu stanowi zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego. Warunki i tryb udzielania finansowania podmiotom prowadzącym działalność sportową muszą zostać określone przez odpowiednią radę w uchwale stanowiącej akt prawa miejscowego. Szczególnym wymogiem, który musi zostać zrealizowany w takiej uchwale jest wskazanie celu publicznego, który będzie osiągała jednostka samorządu terytorialnego poprzez udzielanie takiej pomocy (art. 27 ust. 2 ustawy).
Klauzula generalna
Pojęcie „celu publicznego" ma charakter klauzuli generalnej. Nie jest ono zdefiniowane na poziomie ustawowym. Prawodawca lokalny powinien jednak wskazać wprost co chce osiągnąć stanowiąc akt prawa miejscowego. Wyznaczając takie cele należy brać pod uwagę społeczną użyteczność i dobro wspólnoty samorządowej podejmowanych działań w zakresie wspierania lokalnego sportu.
Czytaj także: Wyrok WSA w sprawie rozstrzygania przez samorządy, który sport jest ważniejszy
Nie jest dopuszczalna sytuacja w której transfery środków publicznych dokonywane na podstawie uchwały przynosiłyby korzyści tylko podmiotom bezpośrednio zainteresowanym w ich uzyskaniu. Oznaczałoby to, że takie prawo miejscowe służyłoby celom prywatnym, których przeciwieństwem są cele publiczne. Stąd konkretyzacja „celu publicznego" będzie dokonywana w oparciu o całokształt przepisów przyjętych przez organ stanowiący j.s.t. (zob. wyrok WSA w Szczecinie z 18 maja 2017, I SA/Sz 355/17, LEX nr 2314988).
Ustawowa definicja
Ponadto, rady określając taki cel powinny brać pod uwagę ustawową definicję „sportu" zgodnie z którą są to: „wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach." (art. 2 ust. 1 ustawy; zob. uchwała Kolegium RIO w Poznaniu z 16 października 2012, 18/1286/2012, LEX nr 1227901).