Dla narratorki niekończąca się podróż po świecie mogłaby być stanem ostatecznym – do szczęścia wystarcza jej poznawanie nowych miejsc. Jej mąż żyje inaczej, wyłuskuje ze świata więcej: gdy pojadą do indyjskiego Waranasi, będzie drążył w historii jego mieszkańców jeszcze długo po powrocie z podróży.
Małżeństwo przeżyje 52 „wspólne" wojny – on na miejscu zdarzeń, ona snując się między obowiązkami i oswajając myśl o jego wyobrażonej śmierci. W końcu kobieta trafi do kliniki psychiatrycznej, choć w przeciwieństwie do męża niebezpieczeństwa bliskości frontu zazna tylko raz, gdy pojedzie zawalczyć o związek w trakcie 53. wojny – ich prywatnej.
Po premierze „Miłości z kamienia" pojawiały się głosy kwestionujące postawę autorki: po co wyciągać brudy i szargać znane nazwisko męża? Przecież partnerki mężczyzn wykonujących niebezpieczne zawody z reguły nie wylewają na papier swoich żali. Tak, autorka odsłania przed nami wszystkie karty kryzysów w związku, ale wraz z kolejnymi stronami coraz trudniej odmówić jej do tego prawa. Może dlatego, że miała swój udział w jego sukcesie: mąż zarzucał ją historiami tuż po przekroczeniu progu domu, wykorzystując jak brudnopis, w którym na gorąco można było odnotować różne historie i niejako oczyścić umysł przed pisaniem. Także te przytłaczające jak np. opowieść o Tai, Czeczence gwałconej na oczach dzieci.
Jednocześnie dramatyczne wspomnienia Jagielskiej są ubrane w formę historii miłosnej, mówiącej lekko o trudnych emocjach i zostawiającej czytelnika w niepewności, czy związek przetrwa.
Film „53 wojny" debiutantki Ewy Bukowskiej, który właśnie trafił na ekrany kin, biegnie równolegle do książkowego źródła inspiracji, choć różnią się szczegóły historii oraz imiona postaci. Witek (Michał Żurawski) ma na swoim koncie pierwszy dziennikarski sukces i szybko uzależnia się od relacjonowania wojen. Anna (Magdalena Popławska) pozostaje w cieniu jego pracy. Ich relację poznajemy przez pryzmat stopniowego załamania Anny, bo w filmie nie ma scen wyjazdów w podróż ani na wojnę. To kameralny dramat psychologiczny o kobiecie, która zostaje sama w mieszkaniu ze swoimi lękami i strachem o męża.