EnergaCAMERIMAGE 2019: Supermocny Konkurs Filmów Polskich

Podczas festiwalu Camerimage wiele emocji budzi zawsze Konkurs Filmów Polskich. Tu o Żaby walczą wspólnie reżyserzy i operatorzy, a ich pracę oceniają jurorzy zagraniczni. Takie spojrzenie na polskie kino z innej perspektywy zwykle okazuje się ciekawe.

Aktualizacja: 08.11.2019 09:09 Publikacja: 08.11.2019 09:06

Kadr z filmu "Boże Ciało"

Kadr z filmu "Boże Ciało"

Foto: materiały prasowe

W tym roku w Konkursie Filmów Polskich znalazło się 6 filmów. Każdy z nich reprezentuje inny styl, wszystkie są bardzo interesujące.

„Boże ciało” Jana Komasy, ze zdjęcia Piotra Sobocińskiego Jr, to polski kandydat do Oscara. Wybitny obraz, którego twórcy zadają pytania o istotę wiary, ale też przyglądają się człowiekowi i społeczeństwu pokazując mechanizmy wykluczania. Z brawurową kreacją Bartosza Bieleni i świetnymi rolami innych aktorów, m.in. Aleksandry Koniecznej i Elizy Rycembel.

„Ikar. Legenda Mietka Kosza” Macieja Pieprzycy, ze zdjęciami Witolda Płóciennika, jest historią niewidomego pianisty jazzowego Mietka Kosza. Muzyka, który rozkwitał i żył pełnią życia przy fortepianie, ale gdy od niego odchodził, musiał stawiać czoła ogromnej samotności. Także tutaj wielkim atutem jest wybitna kreacja Dawida Ogrodnika w roli tytułowej. 

„Pan T” Marcina Krzyształowicza ze zdjęciami Adama Bajerskiego to spojrzenie na Polskę lat 50. i stalinizm przez pryzmat losy pisarza i intelektualisty luźno wzorowanego na postaci Tyrmanda. 

„Słodki koniec dnia” Jacka Borcucha, ze zdjęciami Michała Dymka, zadebiutował na festiwalu Sundance, gdzie nagrodę aktorską dostała Krystyna Janda. Zagrała polską laureatkę Nagrody Nobla, która mieszka we włoskiej Volterze i próbuje stawić czoła zarówno własnemu starzeniu się, jak światu pogrążającemu się w nienawiści i niechęci do obcych.

„Ukryta gra” Łukasza Kośmickiego za zdjęciami Pawła Edelmana to ostatnia produkcja tragicznie zmarłego latem br właściciela Watchout Studio Piotra Woźniaka-Staraka. Najbardziej „zachodni” polski film ostatnich lat. Obraz sensacyjny osadzony w czasach kryzysu kubańskiego, w którym za odbywającym się w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki pojedynkiem szachowym Amerykanina i Rosjanina toczy się gra wywiadów z bardzo wysoką stawką. Tu zwracają uwagę kreacje Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza.

I wreszcie „Wszystko dla mojej matki” Małgorzaty Imielskiej ze zdjęciami Tomasza Naumiuka. Świetny debiut znanej dokumentalistki, historia dziewczyny z poprawczaka, która szuka matki - kobiety, która kiedyś się jej wyrzekła, a stale pozostaje najpiękniejszym wspomnieniem dziewczyny. Ale życie jest twarde i nieprzyjazne, zarówno za murami ośrodka wychowawczego, jak i poza nim. Pozostają marzenia.

Bardzo silny zestaw filmów. Oceni je jury pod przewodnictwem Roberta Yeomana, operatora, autora zdjęć min. do filmów Wesa Andersona „Kochankowie z Księżyca”, „Moonrise Kingdom”, „Grand Budapest Hotel”. 

Odbywający się w Toruniu Festiwal EnergaCAMERIMAGE potrwa od 9 do 16 listopada.

W tym roku w Konkursie Filmów Polskich znalazło się 6 filmów. Każdy z nich reprezentuje inny styl, wszystkie są bardzo interesujące.

„Boże ciało” Jana Komasy, ze zdjęcia Piotra Sobocińskiego Jr, to polski kandydat do Oscara. Wybitny obraz, którego twórcy zadają pytania o istotę wiary, ale też przyglądają się człowiekowi i społeczeństwu pokazując mechanizmy wykluczania. Z brawurową kreacją Bartosza Bieleni i świetnymi rolami innych aktorów, m.in. Aleksandry Koniecznej i Elizy Rycembel.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Laureaci Oscarów, Andrzej Seweryn, reżyserka castingów do filmów Ridleya Scotta – znamy pełne składy jury konkursów Mastercard OFF CAMERA 2024!
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Film
Patrick Wilson odbierze nagrodę „Pod Prąd” i osobiście powita gości Mastercard OFF CAMERA
Film
Nominacje do Nagrody Female Voice 2024 Mastercard OFF CAMERA dla kobiet świata filmu!
Film
Script Fiesta 2024: Damian Kocur z nagrodą za najlepszy scenariusz
Film
Zmarła Mira Haviarova