Reklama

EnergaCAMERIMAGE 2019: Supermocny Konkurs Filmów Polskich

Podczas festiwalu Camerimage wiele emocji budzi zawsze Konkurs Filmów Polskich. Tu o Żaby walczą wspólnie reżyserzy i operatorzy, a ich pracę oceniają jurorzy zagraniczni. Takie spojrzenie na polskie kino z innej perspektywy zwykle okazuje się ciekawe.

Aktualizacja: 08.11.2019 09:09 Publikacja: 08.11.2019 09:06

Kadr z filmu "Boże Ciało"

Kadr z filmu "Boże Ciało"

Foto: materiały prasowe

W tym roku w Konkursie Filmów Polskich znalazło się 6 filmów. Każdy z nich reprezentuje inny styl, wszystkie są bardzo interesujące.

„Boże ciało” Jana Komasy, ze zdjęcia Piotra Sobocińskiego Jr, to polski kandydat do Oscara. Wybitny obraz, którego twórcy zadają pytania o istotę wiary, ale też przyglądają się człowiekowi i społeczeństwu pokazując mechanizmy wykluczania. Z brawurową kreacją Bartosza Bieleni i świetnymi rolami innych aktorów, m.in. Aleksandry Koniecznej i Elizy Rycembel.

„Ikar. Legenda Mietka Kosza” Macieja Pieprzycy, ze zdjęciami Witolda Płóciennika, jest historią niewidomego pianisty jazzowego Mietka Kosza. Muzyka, który rozkwitał i żył pełnią życia przy fortepianie, ale gdy od niego odchodził, musiał stawiać czoła ogromnej samotności. Także tutaj wielkim atutem jest wybitna kreacja Dawida Ogrodnika w roli tytułowej. 

„Pan T” Marcina Krzyształowicza ze zdjęciami Adama Bajerskiego to spojrzenie na Polskę lat 50. i stalinizm przez pryzmat losy pisarza i intelektualisty luźno wzorowanego na postaci Tyrmanda. 

„Słodki koniec dnia” Jacka Borcucha, ze zdjęciami Michała Dymka, zadebiutował na festiwalu Sundance, gdzie nagrodę aktorską dostała Krystyna Janda. Zagrała polską laureatkę Nagrody Nobla, która mieszka we włoskiej Volterze i próbuje stawić czoła zarówno własnemu starzeniu się, jak światu pogrążającemu się w nienawiści i niechęci do obcych.

Reklama
Reklama

„Ukryta gra” Łukasza Kośmickiego za zdjęciami Pawła Edelmana to ostatnia produkcja tragicznie zmarłego latem br właściciela Watchout Studio Piotra Woźniaka-Staraka. Najbardziej „zachodni” polski film ostatnich lat. Obraz sensacyjny osadzony w czasach kryzysu kubańskiego, w którym za odbywającym się w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki pojedynkiem szachowym Amerykanina i Rosjanina toczy się gra wywiadów z bardzo wysoką stawką. Tu zwracają uwagę kreacje Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza.

I wreszcie „Wszystko dla mojej matki” Małgorzaty Imielskiej ze zdjęciami Tomasza Naumiuka. Świetny debiut znanej dokumentalistki, historia dziewczyny z poprawczaka, która szuka matki - kobiety, która kiedyś się jej wyrzekła, a stale pozostaje najpiękniejszym wspomnieniem dziewczyny. Ale życie jest twarde i nieprzyjazne, zarówno za murami ośrodka wychowawczego, jak i poza nim. Pozostają marzenia.

Bardzo silny zestaw filmów. Oceni je jury pod przewodnictwem Roberta Yeomana, operatora, autora zdjęć min. do filmów Wesa Andersona „Kochankowie z Księżyca”, „Moonrise Kingdom”, „Grand Budapest Hotel”. 

Odbywający się w Toruniu Festiwal EnergaCAMERIMAGE potrwa od 9 do 16 listopada.

Film
Jak zagra Trump w sprawie przejęcia Warner Bros. Discovery przez Netflix?
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Film
„Jedna bitwa po drugiej” z 9 nominacjami Złotych Globów. W grze Stone i Roberts
Film
„Brat" ze wspaniałą kreacją Agnieszki Grochowskiej
Film
Łukasz Palkowski: Seriale zacierają granice
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Film
Kto przebije „Heweliusza”, który jest najlepszym serialem roku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama