Reklama
Rozwiń
Reklama

Naukowcy: Wstawanie rano może czynić nieszczęśliwym

Badanie przeprowadzone przez Fiński Instytut Zdrowia Zawodowego i fińskiego nadawcę publicznego yle.fi wskazuje, że ok. 12-14 proc. Finów to osoby, które są efektywniejsze wieczorem niż rano - w związku z ich wrodzonym osobistym rytmem dobowym.

Aktualizacja: 20.03.2019 15:21 Publikacja: 20.03.2019 07:53

Naukowcy: Wstawanie rano może czynić nieszczęśliwym

Foto: stock.adobe.com

arb

Z badania wynika, że rytm dobowy, czyli dobowy cykl zmian zachowania się ludzi, tłumaczony istnieniem tzw. zegara biologicznego jest u człowieka wrodzony - i nawet mimo tego, że społeczeństwo funkcjonuje według rytmu dobowego w którym największą efektywność osiąga się rano i we wczesnych godzinach popołudniowych organizmy osób, które są nocnymi markami, nie przystosowują się do takiego rytmu.

Badanie potwierdziło, że ok. 12-14 proc. Finów to właśnie nocne marki czy też nocne sowy - czyli osoby, których organizm jest bardziej aktywny wieczorem niż rano.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Materiał Partnera
Rodzinny wzór na biznes. Dlaczego zakładamy firmy?
Materiał Partnera
Gąbka na CO₂. Polimer z UW zamienia cieplarniany gaz w surowiec
Nauka
Mops i pekińczyk. Dog i pudel. Kiedy zaczęła się ta różnorodność?
Materiał Partnera
Czy AI zastąpi pracowników skarbówki? Sztuczna inteligencja a podatki
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Materiał Partnera
Od wyznaczania czasu po nowe światy. Obserwatorium Astronomiczne UW skończyło 200 lat
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama