Igrzyska w Tokio bez kibiców. Sponsorzy się wycofują

Decyzje o wykluczeniu kibiców nie tylko na stadionach, ale i poza nimi i niepewność jak ostatecznie będzie zorganizowana ta impreza spowodowały bunt sponsorów Igrzysk Olimpijskich w Japonii.

Aktualizacja: 08.07.2021 13:35 Publikacja: 08.07.2021 13:12

Igrzyska w Tokio bez kibiców. Sponsorzy się wycofują

Foto: Bloomberg

To dramatyczna decyzja, bo zapłacili już 3 mld dolarów za możliwość reklamowania swoich marek, plus 200 mln za to, że rok temu potwierdzili swoją obecność, kiedy igrzyska zostały przełożone na 2021 rok.

Jak pisze Reuters decyzje o całkowitym wycofaniu się bądź znacznym ograniczeniu obecności zdecydowały już Canon, Marine&Nihido Fire Insurance, Asics i Ajinomoto, najbardziej znany japoński producent żywności i przypraw. Olimpiada w Tokio miała początkowo 60 japońskich sponsorów. Bez zmian pozostaje obecność sponsorów międzynarodowych związanych wieloletnimi kontraktami z Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim.

Dotychczas wiadomo było, że na trybunach w Tokio nie będzie kibiców zagranicznych, a Japończycy zostaną tam wpuszczeni, chociaż w najlepszym wypadku, jednocześnie na stadionie nie będzie ich tam więcej, niż 10 tys. Teraz jednak organizatorzy zdecydowali o całkowitym zamknięciu stadionów dla widzów, ponieważ w stolicy ma zostać wprowadzony stan wyjątkowy, który miałby potrwać przez cały czas trwania zawodów, czyli od 23 lipca do 1 sierpnia.

Część Japończyków nie chce olimpiady

Część Japończyków nie chce olimpiady

Bloomberg

W Tokio dzisiaj zanotowano 920 przypadków zachorowań na koronawirusa, najwięcej od maja 2021. Więc sponsorzy znaleźli się w sytuacji takiej, że jakąkolwiek decyzję podejmą, to i tak będzie źle.

Canon i Tokio Marine & Nichido Fire Insurance Co, zrezygnowały z zorganizowania specjalnych stoisk na Olimpijskiej Promenadzie w Tokio. Canon planował tam rozstawienie specjalnych paneli, na tle których można byłoby robić sobie pamiątkowe zdjęcia. Promenada miała być miejscem, gdzie zostaną rozstawione wielkie ekrany, a ci, którzy nie weszli na stadiony będą mogli tam również dobrze zjeść śledząc zawody. Tyle, że władze Tokio już teraz poleciły kibicom, żeby nie gromadzili się w takich miejscach i jeśli już byli na stadionie, to mają jak najszybciej jechać do domów, a ci którzy na stadiony się nie dostali, niech po prostu pozostaną w domach.

Swoje plany zmienił już producent odzieży i obuwia sportowego Asics Corp., który sponsoruje między innymi najlepszą polską tenisistkę Igę Świątek. Asics planował postawienie na promenadzie 4-metrowego pomnika japońskiej tenisistki stołowej Kasumi Ishikawa, już nazwanego „Big Kasumi". Pomnik ostatecznie pozostanie w magazynach Asicsa do czasu aż firma zdecyduje o nowej lokalizacji. Jak na razie tylko Omega z Grupy Swatcha poinformowała, że nie zmienia planów i będzie miała swoje stoisko na Promenadzie. Tyle, że organizatorzy ostrzegają, że Promenada w ogóle może być zamknięta, jeśli liczba zachorowań na COVID-19 się nie zmniejszy.

Bloomberg

Wiadomo także, że odwołane zostały wszystkie przyjęcia i inne imprezy towarzyszące, jakie planowali sponsorzy. Ostatecznie zaproszeni goście dostaną zamiast tego jakieś podarunki. Ajinomoto, też planował rozdawanie biletów, ale ostatecznie wycofał się z pomysłu. Podobną decyzję podjął Panasonic.

Za wycofywaniem się firm stoi także negatywna ocena Japończyków, z których większość jest zdania, że Olimpiada w sytuacji trwającej pandemii powinna zostać odwołana. Więc pojawienie się nazwy firmy w kontekście niechcianych zawodów, może zostać odebranych negatywnie. Nie chcą więc nawet, aby — jeśli ostatecznie kibice zostaną wpuszczeni na stadiony — pojawienie się tam prezesów firm także może zostać odebrane negatywnie.

To dramatyczna decyzja, bo zapłacili już 3 mld dolarów za możliwość reklamowania swoich marek, plus 200 mln za to, że rok temu potwierdzili swoją obecność, kiedy igrzyska zostały przełożone na 2021 rok.

Jak pisze Reuters decyzje o całkowitym wycofaniu się bądź znacznym ograniczeniu obecności zdecydowały już Canon, Marine&Nihido Fire Insurance, Asics i Ajinomoto, najbardziej znany japoński producent żywności i przypraw. Olimpiada w Tokio miała początkowo 60 japońskich sponsorów. Bez zmian pozostaje obecność sponsorów międzynarodowych związanych wieloletnimi kontraktami z Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje