– Tak było np. w 2017 r. w związku z karą nałożoną na producentów płyt drewnopochodnych czy w 2016 r. w przypadku kary nałożonej na producentów i dystrybutorów materiałów higienicznych –wskazuje Piaskowski. Dodaje, że w 2018 r. sprawy tej wagi po prostu nie było. – Choć wygląda na to, że i łączna liczba wydanych decyzji w poprzednim roku jest bardzo skromna w porównaniu z tymi z lat poprzednich – podkreśla ekspert.
Skuteczność UOKiK może zwiększyć zacieśnienie współpracy z organami ochrony konkurencji na świecie, dla których priorytetem nadal jest rozbijanie karteli. Natomiast trudno się spodziewać radykalnej zmiany polityki UOKiK w segmencie przedsiębiorców ze względu choćby na podział zaangażowanych osób i środków finansowych. Eksperci wskazują, że obecnie kilkakrotnie więcej pracowników Urzędu zajmuje się sprawami konsumenckimi niż antytrustowymi.
Warto natomiast odnotować, że urzędy antymonopolowe, nie tylko w Polsce, mają coraz więcej pracy w związku z rosnącą liczbą fuzji i przejęć. W zeszłym roku odnotowały rekordową liczbę zgłoszeń. W sumie zablokowały transakcje o wartości ponad 46 mld euro – wynika z raportu kancelarii Allen & Overy. Polski UOKiK wydał w tym czasie 229 decyzji, w tym 228 zgód, czyli najwięcej od 11 lat. Z kolei od początku stycznia 2019 r. wydał już 55 postanowień, co zwiastuje bardzo pracowity rok w zakresie kontroli koncentracji fuzji i przejęć.
Branża finansowa na cenzurowanym
Ostatnio na rynek napłynęło sporo informacji dotyczących działalności Urzędu. Część z nich miała związek z aferą GetBacku. Na początku stycznia odbyło się spotkanie z przedstawicielami Stowarzyszenia Poszkodowanych Obligatariuszy. Z kolei na początku lutego UOKiK poinformował o pierwszej decyzji w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych, zgodnie z którą Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary za stosowanie niedozwolonego postanowienia w umowach. UOKiK wszczął też postępowanie przeciwko spółce GetBack.
Od października toczy się natomiast postępowanie przeciw Idea Bankowi. Tu oprócz rozpowszechniania nieprawdziwych informacji przy oferowaniu obligacji GetBacku UOKiK zarzuca bankowi stosowanie missellingu, czyli oferowanie produktów niedopasowanych do potrzeb klientów.
Z kolei w piątek na rynek trafiła informacja dotycząca firmy pożyczkowej Ferratum Finanse. Urząd uznał, że ustalała ona trudne do spełnienia warunki uzyskania kredytu. W efekcie umowa była rozwiązywana, a Ferratum Finanse nakładała na klienta 2 tys. zł kary i na tym zarabiała.