Do 26 kwietnia mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które wprowadzają na rynek innowacyjne produkty lub usługi, mogą aplikować do BGK o tzw. premię technologiczną. To już piąta edycja konkursu, w ramach którego możliwe pojedyncze dofinansowanie sięga nawet 6 mln zł.
– 10 kwietnia zakończyliśmy przedostatnią rundę w piątym już naborze wniosków o dofinansowanie w programie „Kredyt na innowacje technologiczne". Zainteresowanie ze strony przedsiębiorców jest bardzo duże – złożyli już 138 wniosków na łączną kwotę ponad 0,5 mld zł, gdzie wartość projektów przekracza 1 mld zł – wylicza Tomasz Burczyński, dyrektor Biura Kredytu Technologicznego w BGK.
Jak podkreśla Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK, dotychczas promesę premii technologicznej otrzymało w sumie blisko 660 projektów. BGK wsparł je kwotą ok. 2,3 mld zł (bank zawarł dotychczas blisko 490 umów na kwotę ponad 1,6 mld zł). Pula środków przeznaczona na premię w 5. konkursie wynosi 350 mln zł. Z danych państwowej instytucji wynika, że najaktywniej o te środki aplikowały firmy z Podkarpacia. 22 wnioski dotyczą inwestycji, które mają być zrealizowane właśnie w tym regionie, 15 w Małopolsce, 13 w Kujawsko-Pomorskiem, zaś po 12 – na Dolnym Śląsku i w woj. warmińsko-mazurskim. Statystyki BGK wskazują, że najniższa kwota, o jaką wnioskują przedsiębiorcy, to 247 tys. zł, zaś aż 23 wnioski dotyczą kwoty maksymalnej, czyli 6 mln zł.
Jak tłumaczy Burczyński, przedsiębiorcy, którzy dostali promesę premii technologicznej, mogą wziąć udział w szkoleniu organizowanym przez BGK. Dowiedzą się, jak podpisać umowę o dofinansowanie, na co zwrócić uwagę w trakcie realizacji projektu oraz jakie są zasady dokonywania zakupów. Szkolenie to ma ruszyć w II połowie maja br.
Premia technologiczna to dofinansowanie, które startupy, ale również średniej wielkości firmy, muszą przeznaczyć na spłatę części kredytu technologicznego zaciąganego w bankach komercyjnych. Jak tłumaczą w BGK, mogą ją uzyskać przedsiębiorstwa, które kupują lub wdrażają innowacyjne technologie. W ich wyniku muszą wprowadzić na rynek np. nowe lub znacząco ulepszone produkty, a także usługi lub procesy.